Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FURLANS, DIGJITAIT FURLAN. Un teritori dut par furlan cu lis mapis libaris

............

La direzion dulà cjatâ la mape cui paîs par furlan e li che si pues judâ a fâle sù e je  http://www.mapefurlane.eu
La mape cui paîs par furlan

Il mont de cartografie e de gjeografie al è un di chei che a àn vût i plui grancj cambiaments intai ultins agns. Lis cjartis gjeografichis planc plancut a vegnin sostituidis di chês vie Internet e, cu la difusion dal sisteme GPS, tancj a doprin (cun plui o mancul sucès) i navigadôrs par lâ di un puest a di chel altri.
Ma ce isal ae fonde di chest fenomen? Cuant che o fevelìn di une cjarte o di une mape, o intindìn doi tocs diviers: i dâts e l’ûs che o podìn fâ di lôr. I dâts a son, par fâle curte, un insiemi di carateristichis gjeografichis, cu lis coordenadis e i atribûts colegâts. Fasìn l’esempli des stradis: une strade e pues jessi rapresentade cuntune rie fate di tancj ponts e cheste rie e varà un non, une impuartance e altris atribûts. Su la base di un insiemi di chestis informazions si pues fâ un “rendering”, che al cree la mape vere, o cuntun algoritmi di routing si pues meti sù un servizi che ti da lis indicazions par rivâ intun puest.
Lis realtâts plui cognossudis – tant che Google Maps o Tuttocittà.it – a son sì bielis e comudis, ma dai doi tocs che o vin a pene dit nus ufrissin dome il secont, che al è ancje chel di mancul valôr. Si capìs che se un al à a disposizion il dât che al è sot al pues inventâsi ancje câs speciâi – par dî, la navigazion par personis cun disabilitâts –, doprant invezit un servizi come chel parsore tu âs di contentâti: se il gjestôr al à zontât la funzion che tu vuelis bon, se no no tu puedis fâ nuie.
Par risolvi chest probleme ce che al è stât pensât al è OpenStreetMap, un sisteme simil ae Vichipedie che – su la base de colaborazion dai utents – al à l’obietîf di meti dongje un insiemi di dâts libars e il plui complet pussibil. Sul sît dal progjet si pues ancje cjatâ une mape za pronte, ma la bielece dal progjet e je che cheste e je une des mapis pussibilis: viodût che i dâts daûr a son a disposizion, o podìn pensâ di fâsi une mape personalizade (e tancj a àn za aprofitât di cheste oportunitât), magari di cualchi element particolâr. Par fâ un esempli, a son utents impegnâts a inserî ducj i puescj dulà che si pues fermâsi a bevi un got di aghe, come lis fontanutis, o utents che a prontin mapis che a son pensadis par int che e va in biciclete o par robis plui seriis tant che une mape sui sîts nucleârs tal mont.
Un efiet di cheste vision e je che i erôrs des stradis a puedin jessi corezûts in pôc timp: probabilmentri tancj a àn viodût cualchi erôr su lis mapis online, dai nons sbaliâts a stradis di cjamp segnadis come se a fossin asfaltadis, gnovis croseris che a mancjin, e vie indevant. Ancje ducj chescj problemis si puedin evitâ cun OpenStreetMap.
E par chel che al rivuarde lis minorancis? Come che o vin dit, ogni ogjet gjeografic (strade, paîs e dut il rest) al à un ciert numar di atribûts o di etichetis (par inglês “tag”) e une di chês plui impuartantis al è il non (name). Ancje se no podìn in Friûl meti in cheste etichete ancje il non par furlan (etichete “name”) che purtrop nol è uficiâl, su OpenStreetMap ognidun al pues zontâ etichetis particolârs, baste che no sedin robis inventadis. Par chest, nissun nus impedìs di zontâ une etichete “name:fur” cun dentri il non pal furlan; e se si vûl si pues ancje vê un “loc_name” cul non te variant locâl. Po, une volte che il dât al è inte base di dâts, si pues vê un processament (rendering) personalizât e o podarìn vê une mape di chest gjenar: mapefurlane.eu, che e sarà dificil di viodi suntun altri servizi Internet di mapis.
Cemût judâ? Come che o vin dit, la idee ae base di chest progjet e je come chê de Vichipedie, duncje o vin dome di regjistrâsi e si pues daurman scomençâ a meti dentri i nestris dâts. I problemis a vegnin dal fat che modificâ i dâts gjeografichis nol è imediât come cambiâ un test: o racomandìn duncje di lei la documentazion dal progjet disponibile tes principâls lenghis e, se si àn dubis, domandâ su la liste di distribuzion des comunitâts taliane e furlane, che e je une des plui vivarosis.
Di dulà cjapâ i dâts? Come pe Vichipedie, si à di rispietâ il copyright, duncje no si pues copiâ di altris mapis (ancje se chest nol è un probleme pai toponims furlans), ma si à miôr basâsi su la cognossince locâl dai nons des viis e dai paîs e sui percors regjistrâts personalmentri dai utents. Dongje di chest, une des origjins preferidis pai dâts e je chê di cjalâ i dâts regjonâi: ogni regjon taliane e à di fat une schirie di dâts gjeografics une vore ben fats (par esempli, une mape di ducj i flums) e al è un moviment che al cîr di sburtâ e convinci lis regjons e lis aministrazions locâls a meti a disposizion chescj dâts, viodût ancje che a son stâts creâts cun bêçs publics. Su chest aspiet, la regjon Friûl Vignesie Julie e je une des plui avanzadis, e di fat la mape disponibil su OpenStreetMap pe nestre regjon e je avonde complete, cun ancje ducj i edificis.
Par concludi, come pe Vichipedie, il progjet nol è complet e  in cierts puescj lis informazions a podaressin jessi ancjemò limitadis, ma utents e dâts a son in cressite continue. E, par gno cont, miôr vê une mape par furlan o par gaelic vuê un tic limitade che vê vuê e doman une mape dome par talian o par inglês, cence podê meti lis mans parsore.
Andrea Decorte

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +