Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TV FRIÛL E CJANÇONS. Cuet e lecât

............

Benedetta Parodi, Gordon Ramsay, Alessandro Borghese: i gnûfs astris de television taliane no son i presentadôrs ma i cogos, e  in chescj timps che lis tassis nus mangjin sù dut, al samee che ancje noaltris no pensìni a altri che a mangjâ.
E la television furlane? Cemût rispuindie a cheste invasion di programs di cusine? Cun “Cuet e lecât”, il program che al met adun dutis lis trasmissions di cusine da la Italie, voltantlis par furlan.
I concorints si sfidin in trê provis, plui la sfide finâl, par dimostrâ di jessi cogos brâfs e soredut cogos furlans. Prime di scomençâ a cusinâ, naturalmentri, bisugne fâ la spese, e chê e je la prime prove di “Cuet e lecât”. I concorints a varan di mostrâ di savê fâ la spese  “a furlan vie”, vâl a dî sparagnant e profitant di chês robis che a rivin di rive jù, come lis jerbis di cjamp. Subit scualificât, duncje, cui che nol è bon di cognossi e cjapâ sù sclopit e urtiçons.
Cu la seconde prove, i concorints a varan di mostrâ di savê fâ un aperitîf, e soredut di calcolâ a voli, cjalant il numar dai clients, trops “un par doi” preparâ. I concorints a vadin indevant dome se cuant che un client al ordene un “spritz” a fasin un spritz normâl, cence Aperol. E samee une regule facile ma, si sa, la emozion cualchi volte e fâs falâ.
Si rive cussì al moment de prove di creativitât. I concorints – o pensarês voaltris –  a varan di inventâ alc di gnûf. Sbaliât: in Friûl a taule no si invente nuie, si reste fedêi ae tradizion. La prove di creativitât si fonde dute ator di un unic plat: il frico, che si pues fâ cu lis patatis, lis civolis, la coce, lis jerbis e scuasit dut ce che si vûl. Il frico al è unic e multipli, e al rapresente propit il mût furlan di jessi creatîfs: inventâ alc di gnûf ma cence movisi masse des regulis.
E o sin rivâts finalmentri ae ultime prove, la vere essence dal furlan che al cusine: un plat di alte cusine? Une ricete complicade? Un menù pes grandis ocasions? No, pan e salam!
I concorints a laran fûr dal stadi Friûl e in mancul timp pussibil a varan di meti sù un rinfresc pal dopo partide. Cui che al rive a tirâ dongje plui int che nol cognòs ufrint nome pan, salam e un tai di vin, al è sigûr il cogo plui furlan di ducj. ■
BETE DI SPERE

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +