Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AFÂRS INTERNAZIONÂI. Sul troi di Aquilee

Walter Tomada
Il dotôr Paolo Petiziol intun dissen di Gianni Di Lena
Il dotôr Paolo Petiziol intun dissen di Gianni Di Lena

Se la nestre Regjon e fos indipendente, cemût cambiaressino i siei rapuarts internazionâi? L’om plui adat a cirî di rispuindi a cheste domande al è Paolo Petiziol, un che, a une clare vision storiche dal Friûl e dal so rûl inte gjeografie politiche europeane, al zonte une atente osservazion de realtât di cumò dai paîs dal Nord e di Soreli jevât. Ancje par chest il president di Mitteleuropa, consul onorari de Republiche Ceche e za president di Finest, al è stât nomenât intal consei di aministrazion de Universitât per internazionalizazion dal Ateneu.
Cuâl saressial il prin aspiet di tignî di cont par lâ a imbastî une politiche foreste pardabon furlane?
Bisugnarès partî dal ricognossiment de funzion storiche dal Friûl. E la nestre storie nus mostre cun clarece che no o vin simpri gravitât intor de Europe centrâl. La indipendence de Patrie e je stade otignude dal Imperadôr Indrì IV, no dal Pape. E la concession de prime universitât furlane e je vignude di un altri Imperadôr, Carli IV di Boemie, dome 4 agns daspò de fondazion di chê di Praghe. Gno nono mi diseve simpri che par cjatâ fortune bisugnave lâ a Nord, parcè che e je vere che i moments dulà che o sin stâts plui siôrs te storie a son stâts chei di cuant che no vin vût barieris cu la Europe di Mieç. Se no, e je stade miserie.
Il nestri avignî passial par fuarce par di li?
Noaltris no vendìn nuie a Catanzaro. I nestris imprenditôrs a àn la vocazion ae esportazion viers la Gjermanie e l’est european. Si trate dome di riapropriâsi dai nestris marcjâts. La diplomazie e covente ancje a chest. Ma e je ancje une cuistion ideâl. La console ceche di Rome e je vignude al Mittelfest e e je restade scaturide des tantis afinitâts che il nestri paisaç e la nestre int a àn cu la sô tiere. O sin plui dongje a Praghe e a Budapest di ce che o crodìn. O scugnìn rindisi cont di chest.

Trente agns indaûr Alpe Adria, vuê la Euroregjon: ce isal cambiât?

Alpe Adria e jere une intuizion fulminante ma l’inzornament dai cunfins su la cjarte gjeografiche al à rindût sorpassât il progjet. La Euroregjon no je altri che la riatualizazion de funzion dal Patriarcjât, che e jere chê di fâ di colegament jenfri Adriatic e mont gjermanic, e puarte dal Est european. La nassite di Aquilee e ven dal fat che alì l’Adriatic al rive al stes paralêl di Aoste: si rimpine a Nord come un coni naturâl. Al è il pont plui dongje dal mâr che a vedin i todescs.
Duncje si varès di pontâ su lis infrastruturis portuâls…
In cheste fasse di Adriatic al è simpri stât un puart fondamentâl. Muarte Aquilee, e je nassude Vignesie. Colade Vignesie, al è vignût fûr chel di Triest. Cumò al è di fâ ce che si pues in maniere che i nestris partner economics no cjatedin plui convenient lâ a Cjaudistrie o a Flum.
Ce capitâl podaressie vê cheste Euroregjon?
Jo le varès clamade Euroregjon aquileiese, parcè che Aquilee e je la capitâl ideâl. No je une grande citât e par chest no scontente nissun, e e à un valôr simbolic che al lee dutis lis popolazions des regjons coinvoltis. Sul Domo di Lubiane a son piturâts i Sants Ramacul e Fortunat, in Austrie al è Hermagor.
Dut câs al è cualchidun che al sburte la Euroregjon a rivâ fin in Baviere o in Lombardie…
O crôt che al sedi plui che altri un discors economic. Il Nord de Italie al è un sisteme che a nivel di Pil al prodûs tant che la Renanie: clâr che si voledi cirî un rimpin par peâsi istituzionalmentri ae locomotive di Europe. Ma in chest câs no si va daûr a une vocazion storiche…

Il gnûf Stât furlan al varès ancje di preparâ i siei diplomatics. Cemût varessial di fâ? Ise avonde la Facoltât di Gurize di Siencis diplomatichis?

E je une Facoltât che e funzione ben e e prepare tancj zovins che però no simpri a àn la oportunitât di rivâ a cjatâ un lavôr in diplomazie. Dut câs a laressin judâts cun iniziativis che a metin i fantats in condizion di imparâ no dome la teorie ma ancje la pratiche des regulis di contat cun chescj popui e cu lis lôr delegazions. O pensi par esempli a campus di fâ di Istât cun lezions di bande di esponents de diplomazie de Europe di Mieç. ■
Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +