Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SCUELE. Marilenghe materie curicolâr? Sì, ma si à di fâ di plui

............

Par plui di cualchi famee al pareve aromai un sium podê viodi che, daspò vê domandât che i siei fîs a podessin imparâ il furlan a scuele – o ben sfrancjâsi tal scrit, te gramatiche e tal lessic, stant che te fevele e je stade la lenghe cun chê che a àn imparât a dî “mame” –, sui bancs si des une rispueste.
E invezit cul an scolastic che al ven e sarà une realtât. Cun di fat, il furlan al devente une materie di curriculum, ven a stâi cjapade dentri tal troi uficiâl de scuele cu la stesse dignitât di chês altris materiis e no plui, come che al jere fintremai cumò, come “progjet par slargjâ la ufierte formative”.
COMISSION DI ESPERTS_ La gnove e à vût sul finî dal mês di Març un pas fondamentâl, cuant che la Zonte regjonâl e à nomenât la Comission di esperts par il coordenament dal insegnament dal furlan te scuele (Paola Cencini, Gloria Aita, Federico Vicario, Fabiana di Brazzà, Giorgio Gianfranco Pascoli).
Tal concret, a saran 30 oris intun an: 1 ore par setemane, te scuelute e tes scuelis elementârs. Tes mediis ancje par il prossim an si continuarà, invezit, cui progjets. L’insegnament si fasarà cui bêçs de Regjone, 1,8 milions, al à dit l’assessôr ae Istruzion, Roberto Molinaro, che al à zontât: «O vin domandât al Stât di sostignî la operazion insiemit, ma fintremai cumò la rispueste no je stade positive».
Par l’insegnament, si fasarà riferiment a chei 252 docents che si son iscrits ae Liste regjonâl cun competencis ricognossudis par l’insegnament dal furlan, ven a stâi cui titui necessaris che a son stât fissâts dal Ufici scolastic regjonâl.
Il furlan tal curriculum «e je la risulte di doi agns di vore – al à zontât Molinaro –, che a àn compuartât la aprovazion dal Regolament de leç 29/2007. Un troi dulà che no son stadis pocjis li dificoltâts, par vie che a nivel talian la pupilance des lenghis mancul pandudis, soredut te istruzion, no je ricognossude tant che impuartante». E dut chest no cate la leç statâl 489 dal ’99. «Achì però oltri lis leçs – al è lâ indenant Molinaro –, e je di rispietâ la volontât des fameis: in Friûl une famee su dôs e à domandât il furlan a scuele».
PDL TRIESTIN CONTRARI_ Duncje dut benon? Ancje l’assessôr al ricognòs che 30 oris di furlan intun an no je une bondance «O savìn che si podarès fâ di plui, ma o vin decidût di scomençâ cun gradualitât». E bielzà cheste si è tirade intor une sglavinade di critichis di doi dai cuatri conseîrs regjonâi triestins, Piero Camber e Maurizio Bucci. «Robis di no crodi», a àn spesseât a declarâ. Cheste dal furlan a scuele e je “une marchete eletorâl” (ma il Friûl no isal agns che al è in spiete?), «une marchete di sagre di paîs», al à dit Bucci. Subit pront a zontâ che la decision de Zonte regjonâl no varà efiets tes scuelis di Triest, par vie che alì «si insegnin dome lenghis zovevui».
E son osservazions critichis par lâ indevant e fâ di plui, invezit, chês di Silvana Schiavi Fachin, za docent universitarie e esperte di plurilinguisim. «Te politiche linguistiche regjonâl dal 2007 in ca si veve di meti in prin plan la formazion dai insegnants. Par insegnâ l’inglês e je la catedre di inglês e cussì pal talian. Parcè no creâ un catedre di furlan»? ■
Antonella Lanfrit

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +