Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

RICUART. Cungjò dotôr Sergio Cadorini

............

Joibe ai 19 di Avrîl al è mancjât Sergio Cadorini, miedi, conseîr dal PCI tal Comun di Udin e de Regjon Friûl-VJ.
Al jere nassût a Triest tal 1929 intune famee di çampe impegnade in politiche; so pari Adalgiso al rapresentave il Partît di Azion intal CLN di Triest e daspò al è stât sindacalist de UIL. Sô mari e je stade la prime segretarie de FGCI di Triest.
Cui agns ’50 al frecuente il pediatre e inteletuâl triestin Bruno Pincherle, prime cu la Unitât Popolâr di Parri e daspò intal Partît Socialist di Unitât Proletarie (PSIUP) e al tache a impegnâsi ad implen in politiche, fin a candidâsi ae Cjamare.
Student a Padue, al jere a stâ te cjase dal student ancje cui triestins slovens e di in chê volte al à tacât a preseâ la lenghe e la culture slovene.
Tal 1962 al veve cjatât puest tal ospedâl di Palme e intal 1975 al devente primari di pediatrie a Glemone. Dal 1985 al 1995 al devente conseîr dal PCI tal Comun di Udin po, par une legjislature, in regjon, a Triest.
IMPEGN PE TUTELE DAL FURLAN_ Om di grandis cualitâts umanis e professionâls al veve madressût ancje une particolâr sensibilitât pe presince des minorancis dal nestri teritori. Al fo difat un dai prins coseîrs a ocupâsi dai zingars, a volê che la comunitât slovene de province di Udin e vignìs ricognossude e valorizade e, tant che prin firmatari, al presentà in regjon une propueste di leç a pro de lenghe furlane che, adun cun chê presentade di Sergio Cecotti, e formà la struture de leç regjonâl 25 di Març dal 1996, n.15 pe tutele e la promozion de lenghe e de culture furlane e pe istituzion dal servizi pes lenghis regjonâls e minoritariis.
LENGHE FURLANE TAL OSPEDÂL_ Tant che miedi tal ospedâl di Palme al veve capît la impuartance di lassâ fevelâ par furlan i gjenitôrs dai fruts malâts. Cussì un pôc par volte al veve imparât a capî il furlan ancje lui. A Glemone, soredut partecipant a lis assembleis des tendopolis, là che la int e discuteve di dut par furlan, al capî che pardabon il furlan al jere une lenghe juste par ducj i contescj.
Lis ideis inovativis che al à metût in vore te sô esperience di primariât di pediatrie di Glemone a àn puartât a la nassite dal dipartiment materno-infantîl, che al zontave pediatrie, gjinecologjie e ostetricie intun complès ugnul. Al veve la idee che si scugnive deistituzionalizâ e decentrâ la assistence. La pediatrie e veve di vê ambulatoris intes vilis dulintor, dulà che a levin regolârs i miedis plui voltis par setemane. Chest al permeteve ancje une fuarte ativitât di prevenzion. Il taramot dal 1976 al è stât la ocasion juste par meti in vore dutis lis sôs ideis.
IMPEGN CULTURÂL_ Tant che om di culture al à ancje lavorât come gjornalist de cjarte stampade fasint lis cronachis di balon dal Udin par L’Unità e scrivint recensions di concierts e mostris e fondant cun Zorç Ferigo e altris la riviste “Il vicino è vicino” e fasint di diretôr responsabil.
Par Radio RAI  al curà une trasmission dal titul “Un pediatra sulla porta di casa”.
Tai ultins agns di ativitât al à insegnât tant che incjariât inte facoltât di Medisine di Triest e, lât in pension, si è metût a studiâ sloven.
PROGJETS DI REALIZÂ_ Mi somee just ricuardâ doi siei progjets che nol è rivât a puartâ a bon fin e che al sarès impuartant ripiâ parvie che a son di grande atualitât: par Udin al voleve fâ de viere SAFAU un centri culturâl polifunzionâl e al veve prontât un test par une leç regjonâl pes bibliotechis. A bastarès dome cjatâ la volontât politiche par puartâju indenant.
Cungjò Sergio ■
Silvana Schiavi Fachin/ Silvana Spajota dai Sclâs

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +