Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. I rapresentants dai grups etnics a domandin un ritîr complet dal progjet di riforme de leç di minorance

............

Daspò la conclusion dal cussì clamât compromès sul numar dai cartei bilengâi in Carinzie, il guvier al à anunciât tal Març di chest an di preparâ gnovis modifichis de leç di minorance, che cheste volte a rivuardin no dome i slovens carinzians ma dutis lis minorancis. Il centri dai grups etnics (Volksgruppenzentrum) al à rinovade la sô critiche dal progjet ae modifiche de leç nazionâl pes minorancis. Daûr il president dal centri, Marjan Pipp, no saran suficients emendaments o corezions dal prin document presentât dal guvier. Miôr, i grups etnics a domandin un ritîr complet dal progjet. «Une riforme de leç si scugnarès fâle a nivel parlamentâr e no cul segretari di stât Joseph Ostermayer, come tal câs dai cartei bilengâi in Carinzie», al à sotlineât Pipp intune conference stampe.
Mioraments necessaris tal cjamp de istruzion e dai media_ Un altri fatôr di critiche, daûr di chel che al dîs il Centri, al è che la Cancelarie federâl no à fatis buinis lis propuestis des organizazions dai grups di minorance. Tal progjet presentât dal segretari di stât no si cjate nissun miorament tal cjamp de istruzion e dai mass media. La associazion culturâl cravuate, in plui, e domande tal Burgenland l’ûs des formis bilengâls tai uficis comunâi.
Grant scandul_ Il president dal Centri e politic sloven carintian Pipp al à dineât ancjemò une volte che il progjet al sedi stât coordenât cun ducj i grups etnics, come che al voleve mostrâ il responsabil dal guvier Ostermayer ae presentazion dal progjet.
In realtât, al è stât dut ”un grant scandul”, al à dit Pipp. Josef Plank, il rapresentant dai Burgenland-ongjarês (il Burgenland al è stât fin al 1920 une provincie ongjarese) al à rimarcât che la leç in vigôr ”e je miôr a pet de propueste atuâl”.
I polacs a vuelin jessi ricognossûts tant che grup etnic_ Dal inizi dal secul XII un gran numar di fameis polachis si son stabilidis a Viene. Za tal 1860 la capitâl austriache e à 4700 abitants di lenghe polache. Lis primis organizazions rapresentativis polachis a son stadis impastanadis za tal secul XIX. La plui grande organizazion e je la Strzecha (www.strzecha.at) che e opere costantementri fin in dì di vuê (la peraule ”Strecha” e je come la slovene streha »tet«).
«O vin cirût par agns il ricognossiment tant che grup etnic», e sclarìs Barbara Pflügl-Sienkiewicz, puartevôs di Strzecha. “Purtrop, cence sucès”.
L’an passât, osservadôrs dal Consei European a àn visitât la organizazion Strzecha par informâsi su la situazion atuâl de minorance polache. «Ancje se i polacs a vivin chi di gjenerazions, lis lôr lidrîs a van indaûr ae monarchie, a son associazions che a lavorin di continui», al dîs Mikel Hubert, segretari gjenerâl dal centri grups etnics a Viene, ”e ancjemò no son ricognossûts.”
I grups etnics ricognossûts a gjoldin de protezion dal Stât, a son membris dai conseis di aministrazion dai grups etnics e a ricevin la poie finanziarie pes lôr variis ativitât, par esempli il supuart pai media, la culture e la  lenghe. ■
JANEZ ERAT

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +