Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Il meracul dal www

............

Une des emozions plui bielis de mê vite e che ancjemò mi mene maravee e ven de prime volte che o soi lât in tren. Mi ricuardi ancjemò: o jeri sentât intun scompartiment di len li che e jere la targute “Posto riservato agli invalidi di guerra e del lavoro”, o vevi i bregonuts curts e lis gjambutis a pendolon e o cjalavi fûr dal finestrin; dut tun moment, partît il tren, mi pareve che jo o jeri fer intant che i pâi de lûs a cjaminavin e daspò a corevin. No capivi… o jeri fûr di me.
No propit cussì ma un alc dal gjenar mi è sucedût intal Dicembar passât cuant che cirint il www.glesiefurlane.org e clicant il tasselut “Messalin Festîf” mi si son presentadis lis preieris e lis lezions de Messe de Prime domenie di Avent. O cjalavi e o pensavi: Cemût? Il Messâl roman par furlan al è dismenteât intun scafal a Rome e jo lu ai dut sflandorôs culì di me!
E dopo o ai dit: Benedet XVI al è come cuant che si parave dentri lis gjalins intal gjalinâr: intant che tu lis sovavis di une bande ti scjampavin di chê altre.
Il Messâl roman par furlan al è tra di nô. Nol à il timbro, ma nol impuarte. No pensi che la Madone e vedi vût dibisugne di un cartelin par preâ inte sinagoghe.
Seont me, a esistin trê manieris di preâ. La prime e je la plui semplice e la plui naturâl; nus e insegne Crist li che al dîs: “Tu invezit, cuant che tu âs voie di preâ, jentre te tô cjamarute e, sierade la puarte, pree il Pari che al sta tal segret; e il Pari to, che al viôt tal segret, ti ricompensarà” (Mt 6,6).
La seconde e je cuant che midiant de Bibie si metìn in compagnie dai profetis, dai sapients, dai tribulâts de storie di Israêl e cu la lôr peraule i cjacarìn al Signôr.
La tierce e je chê de liturgjie: la plui dificile par tancj motîfs, ma che però nus ten lontans di devozions sbaliadis e nus fâs presint il misteri de nassite, de vite, de Pasche e de glorie dal Nazaren.
Il Messalin Furlan nus jude a unî chescj trê moments di preiere parcè che al jentre inte nestre cjase e vite, nus presente lis lezions de Bibie e nus da il just savôr dal an liturgjic. Al è une grande ocasion di spiritualitât.
O lei inte presentazion dal “Messâl furlan pes domeniis e pes fiestis” tradusût di pre Checo Placerean e stampât intal 1977, che bons. Battisti, vuê vescul emerit e in chê volte vescul de diocesi di Udin, inte presentazion al scriveve:
“O olsìn sperâ, tal rispiet des disposizions de Mari Glesie che (chest messalut) al puedi deventâ il “catechisim” pes nestris plêfs e pes nestris fameis, tun moment come chel di cumò, che al pratint di puartâ la religjon tal cûr dal nestri popul”.
Nô o domandìn e o sperìn tant di plui: che il nestri www al sedi une ocasion par unîsi in preiere tra di nô, un jutori pes liturgjiis cun predi o cence predi, un spieli dal pecjât dal podê pe conversion de glesie.
E cumò o torni a cuant che di frut i pâi de lûs a corevin e il tren al jere fer: vuê, e di une vite in ca, no crôt plui a chest. Invezit o crôt che vuê midiant dal www il tren de spiritualitât in Friûl al cori di galop intant che i pâi di Rome a restin fers.
E alore, benvignût www.glesiefurlane.org  > Messalin Festîf! Jo, clicant, mi impensarai di voaltris e cun voaltris o prearai; voaltris cirît di fâ bielavuâl cun me.
pre Tonin Cjapielâr

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +