Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

VIERTIDURE – Si à di jessi combatîfs e unîts a pro dal Friûl

Arnalt Baracêt intun dissen di Gianni Di Lena
Arnalt Baracêt intun dissen di Gianni Di Lena

Bot e sclop, onorevul Baracêt, di ce isal plui braurôs tant sô lungje cariere politiche?
Des trê leçs pe ricostruzion dal Friûl che o vin fatis pardabon cence tantis fufignis e de leç 482/99 pe valorizazion de identitât de lenghe, de storie e de culture dal Friûl e dal popul furlan.
Tant de sô azion, ce lu aial sburtât di plui, la politiche o il so sens di partignince a une tiere?
Il popul furlan. E al è simpri il popul daûr di dut. Tacant de nassite de nestre Universitât. Cjapait ancje la cressite di cumò sul sens di identitât che e burìs fûr dai scandais: a dimostrin che al è il popul furlan che al sburte. I politics, invezit, si disin dacuardi ma po no fassin nuie.
Cemût ise cambiade cheste identitât tal timp?
Soredut tai paîs e jere plui fuarte in passât rispiet a cumò.
Paìno un cont aes vicendis storichis?
Il domini talian nus à obleât a fevelâ talian. Par esempli, sot il Fassisim tu paiavis la multe se tu vignivis becât a tabaiâ par furlan o par sloven a scuele. Vuê o assistìn a une altre campagne tes fameis.
Apont: la liende dal furlan che nol covente a nuie e dal inglês che al jude par zirâ il mont e je dure a murî.
A nd è cualchi stupit che nol à capît e al insist su chê contraposizion. Sbaliant. Nô o sin pal furlan, sloven, todesc, talian. O vin di movisi intune direzion plurilengâl.
Il concet di identitât smicjal plui a drete o a çampe? I fâs cheste domande ancje parcè che al ven sbandierât soredut a drete. E lui, Baracêt, invezit, al è di çampe.
Al è un concet che al parten a ducj i furlans, che e sedin di drete o di çampe. Al sarès come dî: jessi talians isal plui di drete o di çampe? No. A son talians ducj, talians di drete o di çampe. E dopo chei che no son ni di ca ni di là. No vin di lâ a cirî il pêl tal ûf, che nol esist.
Però a fâi fieste a Palaç Belgrât a son corûts i politics di drete e çampe. Ma soredut di drete. Fontanini lu à pontificât. Tondo compagn. A lui, cussì “ros”, no i aial dât fastidi?
Figuriti! Mi varès dât fastidi se e fos stade une iniziative che e ves dividût il popul furlan! Jo o sei stât un che al è simpri stât pe unitât sui interès dal Friûl. Chest no mi à impedît di mandâ lôr un messaç.
Cuâl?
Che nol baste dîsi a pro dal Friûl, ma si scuen batisi, impegnâsi in concret, par otignî risultâts.
Fasìn un pas indaûr. Anìn a cuant che al sentave in Parlament. Oltri la cronache e i zûcs politics, ce ricuarts aial di chei agns?
Pe prime leç sul furlan o soi partît dal 1977, leç che dopo e je lade in nuie cu la disfate de legjislature. Alore, daspò il 1979, o ai tornât a scomençâ cu la cussience che e coventave une leç par dutis lis minorancis, se no, no si sarès passâts par nuie. Ma o ai disvilupât la strategjie dal movisi insiemit.
E cheste e je une altre robe che e zirave a Palaç sul vuestri cont. I furlans de Prime Republiche si movevin in bloc, cuant che si tratave di puartâ indevant lis esigjencis dal Friûl.
Ma e je stade penze! Lis resistencis lis cjatavin ancje dentri dai nestris stes partîts. Par vê la facoltât di medisine a Udin, pôc al mancjave che o tiràs il gno bancut intor dal president de Comission. I triestins no volevin savênt. Pe cuistion de lenghe, la Glesie locâl, invezit, nus à dât une grande man. Specifichementri, il vescul Battisti.
E lui, comunist, al è lât a cirî la Glesie?
Dentri de Dc a jerin dôs liniis: i favorevui, a cjâf Santuz, e i critics, a cjâf Bressan. Il gno intervent sul Vescul al mirave al convinciment dai democristians. E al fo cussì. In chê ocasion al coventave tabaiâ ducj insiemit, cjatâ unitât e meti in bande lis ideologjiis.
Cuâi altris politics locâi lu àno judât in chei agns?
Ten presint che al bisugnave simpri cjatâ la intese cui comuniscj e i socialiscj. Mi àn dât man fuarte, sedi il puar onorevul Loris Fortuna, pai socialiscj, e apont Santuz, pe Dc. E a àn sburtât viers lis intesis, su dutis lis leçs a pro dal Friûl: la cuistion de lenghe, ma ancje de ricostruzion, dal disvilup de cooperazion internazionâl, pal dopleament de Pontebane e pe universitât.
Ce messaç i volaressial lassâ a un zovin che al ves voie di seguî lis sôs olmis?
Di jessi combatîf, vîf, di cjalâ cun fiducie ae politiche. Al è inutil lamentâsi se la politiche no fâs. Che si protesti cun vivarositât, che si fasiur mancjâ il vôt. Ma guai a gjavâsi fûr dal zûc politic che al è chel che al decît la vite democratiche di un Paîs e dal Friûl. ■
Oscar Puntel

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +