Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL – La situazion de tutele linguistiche

............

A dîs agns de aprovazion de Leç 482/99, se o vessin di fâ un cuadri su la aplicazion efetive dai dirits linguistics e su la cressite dal status dal furlan il panorame si presentarès cun lûs e ombris.
Lis leçs di tutele, chê statâl e chê regjonâl, la leç 15/96, a son stadis dal sigûr utilis e impuartantis massime par chel che al inten il “status”; pensìn al lavôr che si à podût fâ dentri des aministrazion publichis (par esempli, i sportei linguistics) o ae cartelonistiche bilengâl, ai progjets sostignûts tes scuelis, a nivel culturâl, editoriâl e te comunicazion.
Dal sigûr, l’impegn nol è ancjemò suficient, lis risorsis a son ancjemò pocjis ma, o torni a dî, a nivel di “status”, di “cussience” dai citadins e des citadinis furlanis si son fats grancj pas indevant.
La int e rivendiche, ogni volte che e pues, il dirit e la volontât di doprâ la lenghe furlane in ogni setôr: pensìn aes adesions simpri une vore numerosis (a dispiet des polemichis politichis e di spetancis dispès frustradis) dai gjenitôrs pal insegnament dal furlan tes scuelis, al preseament une vore alt pandût pai pôcs prodots di comunicazion e di intrateniment in television e par radio, al preseament e al tacament al furlan (e/o a chês altris lenghis regjonâls) che a saltin fûr dai scandais sociolinguistics.
Pecjât che, a pet di chestis domandis e di cheste cussience dai furlans, la classe politiche e rispuindi dispès in maniere dal dut inadeguade, baste visâsi dal nivel di discussion in consei regjonâl vie pe aprovazion de gnove leç regjonâl fate buine ae fin dal 2007.
E pûr, ae fin, la leç 29/2007 e je – se e vignarà metude in vore – une buine leç di politiche linguistiche e e permetarès finalmentri di intervignî di plui, massime tal setôr de scuele e de comunicazion.
Purtrop i segnâi che a rivin dal mont politic a fasin bacilâ: cualchi pont de leç al è stât impugnât dal guvier nazionâl che i critiche la costituzionalitât. Cumò – ancje se daûr de mê opinion ancje i articui contestâts a son dal dut in acuardi sei cu la Costituzion sei cul Statût di Autonomie -, la gnove zonte regjonâl (fate di fuarcis politichis che, fûr de Leghe, a àn ostacolât a fuart sei la leç di tutele dal furlan sei chê dal sloven) e à “congjelât” une leç votade e fate buine dal consei regjonâl, blocant soredut il percors dentri de scuele.
Baste pensâ che, rivuart aes disposizions de gnove leç, dopo plui di un an – intant che la ARLeF e à puartât indenant i compits che i son stâts dâts -, la Regjon e je dal dut ferme e e à ancjemò di butâ jù une schirie di regolaments atuatîfs e di meti in pîts la Comission permanent pal insegnament.
Dal rest a son coventâts ben nûf mês ancje par nomenâ i gnûfs components dal Cda de Agjenzie; se o metìn dongje chest “spietâ” de aministrazion regjonâl a cualchi declarazion su la volontât di tornâ a viodi la leç 29 e a cualchi propueste di leç su la “tutele dai dialets e des fevelis locâls” che a somein presentadis plui “cuintri” che “par”, alore lis preocupazions a scomencin a vê une fonde.
In definitive, o podìn dî che i imprescj legjislatîfs a son, si à di metiju in vore, magari un pôc a la volte ma cu la volontât di lâ indenant, di no tornâ indaûr rispiet ae tutele e al lavôr puartâts indenant  fin cumò ma anzit, di progredî, massime tai setôrs de presince sociâl e istituzionâl de lenghe, de comunicazion (482 e contrat di servizi Rai in primis) e chel une vore impuartant de scuele, dulà che si à di meti in vore la L.482 e la L.29, par passâ de estemporanitât ae presince dal furlan curicolâr e introdusi l’insegnament veicolâr de lenghe.
Dutis azions che a domandin, sore che un clime favorevul che – a gno parê – te societât furlane nol mancje, e a imprescj operatîfs tant che la ARLeF che a puedin lavorâ in maniere eficace, une clarece di intents e un impegn fuart dal pont di viste politic istituzionâl che fin cumò invezit  purtrop si stente a viodi, e, naturalmentri ma no dome, un jutori economic just.
O sieri fasint i miôr augûrs al gnûf consei di aministrazion che si insedie in chescj dîs: bon lavôr.
Lorenzo Fabbro
za president de arlef (agjenzie regjonâl pe lenghe furlane)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +