Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I CLASSICS – 18. SANT JACUM, LÀ CHE AL FINÌS IL MONT

............

La puare preiere di un puar predi
In cheste coralitât di personis e di pinsîrs, dal moment che o vevi simpri peât il pelegrinaç di Sant Jacum al mont dai muarts, il prin puest lu ai riservât a chê procession di int che e veve finît di strissinâsi fint a la fin dal mont, dal lôr mont e de lôr vite, e che e jere rivade fintremai ae eternitât. Se, come che mi contave mê none e i miei viei di Cjargne, chei che no vevin podût lâ di vîfs a vevin di lâ di muarts, o ai imagjinât come intun sium, durât un lamp, dute la int di Vençon e de Cjargne e di Visepente e i tancj amîs cognossûts di frut in sù tal at di rivâ a Sant Jacum, stracs di un viaç suplementâr dopo di jessisi scanâts tal viaç obleât, ben plui lunc e problematic, de vite. Ju ai viodûts a rivâ denant dal grant sant, in cheste zone di fin dal mont e di inizi de eternitât, spaurîts di tant sflandôr, inceâts di tante lûs, spierdûts in cheste catedrâl imense, sudizionôs come dute la int di paîs, pinsirôs e intrigâts come i puars cuant che a àn di lâ a rispuindi, che ur clopin lis gjambis ancje se a son in plene reson. Ma ce vevino di rispuindi chês musis ingrispidis, chês mans cun creturis come agârs e deformadis dai agns e dai dolôrs e che a vevin contât plui Avemariis che bêçs, chês schenis pletis prin da la ore sot il pês de cjame fisiche e morâl, chês gjambis che si jerin strissinadis fin la ultime dì par santescugne e par rivuart di passâ par mantignûts? Cualchi pecjât lu varan fat ancje lôr, ma Diu isal par tignînus di voli come un carabinîr o par capînus come un gjenitôr almancul lui? Isal cui puars e cui piçui o cuintri? Une volte mê mari e à fermât il plevan di Vençon, dopo messe, par preâlu di lâ a meti une buine peraule in ‘seminari par vie che no vevin cun ce paiâ. E il plevan di Vençon i à dit che il ‘seminari nol jere obleât a paiâ i siei vizis. Mê mari, ingropade, i à rispuindût che il so vizi al jere chel di jessi nassude sfortunade e di scugnî sclopâ di lavôr di un scûr a chel altri. Ma i puars àno dome di rispuindi, in chel altri mont, come in chest? No àno mai il moment di fâ domandis ancje lôr, a di Chel che al passe par just e sant, e che duncje al scuen vê un misurin alternatîf a chel dai oms come che al è alternatîf lui? Ce àno di rispuindi, dal moment che no àn domandât di nassi, si son cjatâts tal gjespâr de vite cui fastidis che ur corevin daûr come che a vessin vude une calamite, a àn dât ae societât civîl e ae glesie il sanc e la medole, par jessi tratâts di une bande e di chê altre cence agrât e cence creance? A contin di un ebreu de Europe orientâl che al faseve il sartôr e ogni tant si aprofitave par robâ cualchi cuarte di vilût o di tele. Plui cualchi altri pecjât morâl o legâl. Rivât in pont di muart, il rabin i à domandât se al jere pront a lâ a rispuindi denant di Jahvè. Lui al à dit che nol veve grancj fastidis, dal moment che nol veve propit grancj delits.
«O crôt che le varà plui dure lui a rispuindi, cuant che i domandarai parcè che al à robât i fîs a lis maris e lis maris ai fîs e nol à mot un dêt denant di dutis lis injustiziis e lis carognetâts e lis violencis e i delits che si fasevin tal mont, cuant che i puars a alçavin lis mans viers il cîl, berlant e domandant justizie cence vê mai ombre di rispueste». O soi sigûr che la tante int cognossude e compagnade pe ultime polse no à di vê vût grancj fastidis a rispuindi e salacor, usade come che e jere a cjapâ dut cun rassegnazion, no varà nancje fatis lis tantis domandis che e varès vût dirit. Par chel la contemplazion dai miei muarts denant Sant Jacum e je stade di grande consolazion, parcè che a rivavin preparâts e in credit. E dal sigûr Sant Jacum ur varà consegnât cence fastidis la cape, segnâl de vite e passepuart pe eternitât. Ma la religjon no je dome robe di muarts, se Diu al è un Diu dai vîs. Podevio alore lassâ a cjase la procession di int che ancjemò e baline e e scombat sun cheste tiere, tacant di chei che o ai plui dovês di solidarietât e di colegance, come la int dai paîs che o soi stât e o soi plevan, i viei, i malâts, i disperâts, la int cence sperance e cence prospetivis e progjets, la sdrume dai vecjos che a spietin cun masse gole la muart e il truput dai fruts che a spietin cun masse pôre di frontâ il pelegrinaç de vite, la nestre glesie furlane cussì sante te part plui vive dal popul e cussì sfortunade tai siei sorestants forescj o distrats o vendûts o cunins, la nestre tiere, cjanton dismenteât dal grant bearç di Diu? Naturalmentri o ai preât pai predis, che si sintin servidôrs dal nestri popul te sô realtât nude e crude e no parons e colonizadôrs in non di une religjon che no partìs di Diu e no puarte a Diu. O ai preât pai sorestants civîi, che tant ben a puedin fâ se a doprin cun cussience e competence la lôr autoritât e a puedin sassinânus se nus doprin nô pai lôr trafics inconfessabii.
Un puest particolâr, par chel che e pues valê la puare preiere di un puar predi, lu ai riservât ai furlans che a son rivâts fint al confin dal mont no par lâ a preâ un sant e po tornâ acjase, ma par vuadagnâsi un pan stentât e insigûr, cu la prospetive di no podê tornâ nancje di muarts a polsâ in chê tiere che ju veve parturîts. Se grande e je la epopee di Sant Jacum, no mancul grande e meritorie e je la epopee de nestre emigrazion, che di secui e à disfurnît di energjiis vivis e di fuarcis inteligjentis e creativis cjasis e borcs, par puartâ in altris tieris e popui il nestri inzegn, come che l’aiar de vierte al puarte lontan lis semencis des rosis e des plantis par bonificâ altris plantis e terens. O âfs furlanis, che no podês gjoldi de vuestre mîl! O uciei de Cjargne e dal Friûl, che no podês gjoldi il nît fat par chei altris!
pre Antoni Beline

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +