Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. Simpri in vuaite, ancje pe Universitât

............

I furlans a àn di jessi  simpri in vuaite par difindi e par rinfuartî i lôr dirits costituzionâi e europeans, la lôr lenghe, la identitât e la unitât dal Friûl intîr, dal Timau ae Livence. Il nestri sfuei  “La Patrie dal Friûl” al è une testemoneance di dut chest. E vuê, alc o scrivarìn su la bataie ancjemò in vore par difindi e par valorizâ la autonomie e la identitât de Universitât furlane.
Come che o savês, cualchi mês indaûr la cuistion e je nassude cui tais dai finanziaments dal Stât al intîr sisteme universitari talian, ma in particolâr aes Universitâts plui zovinis, come chê di Udin. Invezit di trai su lis straçariis dentri e fûr des Universitâts, il Guvier si è metût a taiâ fuart pardut, ancje te ricercje, te inovazion, te formazion specializade dai zovins. Di dut chest, une schirie di esponents triestins su “Il Piccolo” e altrò, a àn profitât par scomençâ a fâ bordel cuintri la Universitât autonome di Udin sostignint, come trente e passe agns indaûr, che intune regjon  piçule come la nestre, a è avonde une Universitât (cul voli simpri a chê di Triest) o che si à di meti in pîts nome une Fondazion pes Universitâts di Udin e di Triest. Cul fin di cjapâ sù bêçs di impresis e di istituzions che a varessin di jessi, daspò, dispensâts ai Ateneus di bande de Regjon. Cussì i bêçs di impresis furlanis a laressin ancjemò une volte a Triest…
Di front a chest assalt ae Universitât dal Friûl, par iniziative dal prof. Gian Franco D’Aronco, President dal Comitât pe autonomie e il rilanç dal Friûl, plui di trente Istituzions eletivis e associazions economichis, sociâls, culturâls furlanis si son metudis adun e a àn firmât, il 27 Otubar passât, un Pat cu la Universitât dal Friûl, là che si puarte indenant l’impen di ducj par rinfuartî la autonomie e la identitât furlane dal nestri Ateneu. Par fâ cressi simpri, tal interès dal popul furlan e de sô zoventût, la sô funzion in Friûl, cu lis regjons confinantis e in Europe.
Chest Pat pe Universitât dal Friûl al è une Cjarte storiche, come storiche e reste la racuelte di 125 mil firmis di furlans, tal 1976, par fâ meti sù dal Stât talian – come che al è po dopo sucedût – l’Ateneu di Udin. Il Stât talian, il Guvier e il Parlament di vuê, e cussì la Regjon, a àn di ricrodisi che cheste Universitât no va scjafoiade, ma e va invezit judade e pupilade par che e puarti indenant i obietîfs fissâts par jê de leç istitutive. Di jessi, purpûr, strument pal disvilup economic e sociâl dal Friûl e pal rinovament, pe incressite de lenghe e de culture dal popul furlan.
Chestis finalitâts a àn di jessi capidis a Triest di cualchi esponent de Zonte regjonâl, e ancje di Gurize e di Pordenon che a spessein simpri a predicjâ, invezit, di meti adun un sisteme unic universitari e che tra lis Universitâts di Triest e di Udin no à di esisti colaborazion e competizion, par continuâ cussì a fâ regâi a chei che no si impegnin te ricercje, te inovazion tecnologjiche cu lis  impresis e tal disvilup dai rapuarts internazionâi.
Curtis e che si tocjin, inalore. Nô no si dismenteìn des resistencis ativis e passivis che tai timps passâts si son manifestadis sui grancj obietîfs de furlanetât di bande di plui di cualchi furlan, sei di Udin, che di Gurize che di Pordenon. Cussì come in chês voltis, l’impuartant par vinci in cheste bataie al è che la part fondamentâl dai furlans e sedi cussiente de sô identitât di popul e che no moli.
ARNALT BARACÊT

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +