Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CONTECURTE. La maiute di Zidane

............

di MAURIZIO MATTIUZZA
«A son lâts vie saial», i dîs Eda, la fituâl dal plan disot, che al puest di fermâlu sù pes scjalis i à telefonât. «Sintial ce ben? Nancje un rumôr, dome un tic di television.»
«E cui saressial lât vie?» al domande Diego, slungjant lis gjambis tal sofà.
«Cemût cui?» i fâs la siore, «chei dal tierç plan, no. La famee di araps po, cun ducj chei fruts che a fasevin casin e a zuiavin di balon chi sot. O vin vût fevelât te assemblee dal condomini, no si visial che o jerin ducj dacuardi».
«Dacuardi di ce?»
«Di tirâ sù lis firmis dotôr, par provâ a sburtâ il paron di cjase, che i veve fitât l’apartament, a no rignuvii il contrat».
«Ah», al fâs il miedi seri, «e varessio firmât ancje jo?»
«Lui di persone no», i ribat chê altre, «ma la sô signorine, la sô morose insome».
«La mê morose?» Al domande lui trancuil.
«Sì, la sô morose, cu la deleghe. E cumò,» e va indenant Eda, cu la vôs dute contente, «cumò finalmentri e sarà finide cun chê peste di civolis pai coridôrs, par no fevelâ dal prât vere, dut drazât a lu vevin chei cancars. Par zuiâ di folbar al è il campo daûr de glesie, o no? Il zardin al è condominiâl.»
«Eh sì,» i rispuint lui, taiant curt, «il curtîl al è di ducj».
La mê morose, si dîs Diego, poiant jù la cornete; la femine che e je a stâ cun me Diobon. La prime volte che le mandi ae sentade dai condominos e va là e cence dîmi nuie a mi vote une robe cussì. Al è propit vêr, al pense, sintint come une gusele tal çarneli, la int a no si finîs mai di cognossile, nancje lant tal jet insieme. Di chês cinc canais, che fin îr a stevin doi plans sot di lui, Diego cumò, cussì daurman, al si vise ben dome di Tallal, il plui piçul. Chel che di Istât al veve simpri intor la maiute di Zidane.
«A nol è che o sedin sporcs, al è che lui no si le gjavarês vie mai, nancje cuant che al va tal jet», i veve contât une volte Chaïbia, la mari, scuintrantlu dongje dai garages. «Saial», i veve dite, «noaltris a no sin araps, o sin marochins; marochins berbers. Berbers tant che Zidane.»
«Angela, ce pensistu di fâ se e passe cheste gnove leç sui imigrâts?», al domande Diego a la sô fantate, tant che jê e gjave vie i plats de taule.
«Di fâ il gno dovê» i rispuint jê, «di denunciâju. Se un al è clandestin jo lu curi, ma daspò sta sigûr che lu segnali ai polizais. No isal just cussì Diego? Si sin fâts il cûl noaltris par laureâsi, par cjapâ la specializazion, altri che pierdi timp ator pes stradis come chei ca. E tu, che tu sês scuasit primari, ce fasarâstu?» i fâs jê
«O larai vie ancje jo, come la famee chi sot,» al dîs lui sec.
«Vie? Dal ospedâl?»
«No dome, Angela; propit vie, vie di dut; de nestre cjase e ancje di te, di chest paîs di ex emigrants cence memorie, plen di pôre e di int che a no rive plui a capî se a ‘nd è ancjemò un tic di umanitât inte vite che e sta fasint».

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +