Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Sud Tirôl e Trentin: tes provinciâls confermâts Durnwalder e Dellai

............

LA URNE A BOLZAN_In provincie di Bolzan la SVP (Südtiroler Volkspartei) e à vût la maiorance dai conseîrs elets, ven a dî 18 su 35, ma e à pierdût la maiorance assolude dai vôts, passant dal 55,6% dal 2003 al 48,1% di cumò. Il so candidât president, Luis Durnwalder, in carghe bielzà dal 1989, al larà cussì indenant a guviernâ inmò par une legjislature. La plui part dai vôts pierdûts de SVP a son passâts al partît de diestre sudtirolese Die Freiheitlichen (14,3% des preferencis) che si ricjate cun 5 conseîrs a front dai 2 che al veve otignût intal 2003. Il PdL, cul so 8,3% di vôts e cun 3 conseîrs, al è il prin tra i partîts talians. Cun doi elets parom si cjatin po il PD (6% dai vôts), i Verts – Listis Civichis (5,8%), e la Süd-Tiroler Freiheit (4,9%). Par completâ il cuadri dai elets si à, cuntun conseîr ognidun, la Union für Südtirol (2,3%), la Leghe Nord (2,1%) e Unitalia (1,9%), coalizion de estreme diestre taliane.
In Provincie di Bolzan e coreve ancje une liste ladine, ven a dî Ladins Dolomites, che no je lade plui innà dal 1,1% dai vôts e no à duncje rivât a jentrâ in Consei provinciâl. Dut câs, intes valadis ladinis e je rivade cuasi pardut disore dal 15%, cuntune ponte dal 27,6% a S. Martin.
LA URNE A TRENT_In Trentin, cun pôc mancul dal 57% des preferencis, al è stât confermât il president in scjadince Lorenzo Dellai (centri çampe). Il so aversari principâl, Sergio Divina (centri diestre), si è fermât invezit al 36,5% dai vôts. Di chei altris cuatri candidâts presidents, l’unic che al à passât il 2% al è stât Nerio Giovanazzi, che al veve la poie di dôs listis civichis. Dongje di lôr trê, in Consei, o cjatìn 8 conseîrs dal PD, 6 de UpT, 3 dal Partît Autonomist Trentin Tirolês, e un parom dai Verts, de liste Di Pietro e de Union Autonomiste Ladine (ducj de coalizion di centri çampe), e po 6 conseîrs de Leghe Nord, 5 dal PdL e un de liste civiche Divina (pal centri diestre). Rispiet aes elezions dal 2003 il centri diestre al cres un pôc, massime pal contribût de Leghe Nord (passade dal 6,12% al 14,07%), ma cence meti in discussion la presidence di Dellai.
Tra lis confermis di chestis elezions o vin chê di Luigi Chiocchetti, conseîr de Union Autonomiste Ladine. Chest colp, contrari dal 2003, a jerin dôs lis listis ladinis che si confrontavin: cun di fat, in plui de UAL (part de aleance di centri çampe) e jere ancje la liste Fassa, leade al centri diestre. La prime e à cjapât l’1,17% dai vôts e la seconde il 0,61%. Dentri de circoscrizion ladine, dut câs, i lôr risultâts a mostrin dute une altre dimension: 54,03% pe UAL e 26,63% par Fassa.
CARLI PUP

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +