Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – No esist indipendence politiche cence indipendence economiche

............

Cjalant lis manifestazions di place dai ultins agns, scomençant di chê di cualchi an fa cuintri il cementifici di Tor di Zuin fin a rivâ a che plui resinte cuintri l’eletrodot di Paluce, si disarès che in dì di vuê e esist ancjemò une cussience autonomistiche. Pluitost podìno dî la stesse robe a proposit di une rapresentance politiche autonomiste?
E MANCJE UNE RAPRESENTANCE AUTONOMISTE_ Za il fat che si poni chest interogatîf al è emblematic. Pretendents a chest rûl a ’ndi è stâts tancj e trops ancjemò o ’nd varìn di viodi, soredut cuant che si svicinarà cualchi grande scjadince eletorâl, là che al fâs comut esponi la bandiere furlane dome par lâ a ocupâ cualchi puest ben retribuît.
Il probleme al è propit chest: di cuant che il Moviment Friûl si è esaurît daûr barufis e ricors eletorâi, il so spazi tal imagjinari coletîf al è stât cjapât sù de struture fuarte de Leghe Nord (Visentin, Fontanin, Zorat, Cecot e altris a rivavin propit dal MF) e di dute une serie di personaçs improvisâts che a àn simiotât lis vecjis bataiis de autonomie furlane dome par lâ a sentâsi parsore di  un bon stipendi.
Il fat al è chest: une gnove rapresentance autonomiste in dì di vuê si cjate la strade sbarade di une bande di un grant malintindiment che al è costituît propit de Leghe, e di che altre bande dal concet stes di autonomie che al ven scambiât dome tant che une semplice sostituzion tra la classe politiche parassitarie romane, milanese o palermitane cuntune altre classe dirigjente ancjetant false e parassitarie ma furlane. Fin che no si salte fûr di chescj malintindiments no saran prospetivis.
LA STRADE DI CJAPÂ_ Se e je vere che lis condizions sociâls che a àn dât sucès al MF no son plui compagnis di chê volte, al è ancjetant vêr che i timps e lis esigjencis de int si son evolûts. Vuê no si trate plui di emigrazion di masse, di universitât, di servitûts militârs. Cumò l’autonomisim furlan al à di sei in stât di interpretâ e di dâ rispuestis ai disasis dai furlans, peâts ae ocupazion precarie, ae lavoranzie sotcualificade, al stamp bas de formazion scolastiche, aes gnovis servitûts des infrastruturis (eletrodots, metanodots, oleodots, TAV, stradis a paiament, privatizazion des aghis, centrâl nucleâr…) che a ocupin la nestre tiere cence lassâ nuie ai residents, al nivel esorbitant di tassazion dal stât che al deprim la economie, fin ae straçarie de politiche ancje locâl.
Al covente inalore cjalâ indenant a chestis sfidis e cirî metodis e messaçs in stât di tirâ dongje energjiis, gnovis e vecjis, cul fin di frontâ une bataie forsit ancjemò plui dificile rispiet a dome 20 agns indaûr. Vuê si cjatìn te condizion di scugnî scombati cuintri un sisteme di informazion massîf controlât di pôcs e grues potentâts economics e cuintri lis risorsis infinidis dai partîts che a doprin i bêçs des tassis dai furlans par fâ sorevivi lis lôr struturis fatis di clients e parassîts che a vegnin doprâts par pleâ i furlans aes lôr decisions e aes lôr conveniencis.
Mai tant che cumò i bêçs gjavâts fûr a fuarce des sachetis dai furlans a vegnin trasformâts in contribûts publics (ancje chei pe tutele des minorancis) che a vegnin doprâts par stravolzi lis comunitâts e indurmidî lis cussiencis. Se no ven fûr une reazion a cheste redistribuzion viziose dal redit, tal zîr di dîs agns i valôrs di fonde de coesion sociâl de furlanie si cjataran savoltâts intune degradazion compagne a chê dal rest de Italie.
Dut chest al impon un grant sfuarç di ideis, mieçs, oms e risorsis economichis se si vûl tornâ a meti in corse une realtât teritoriâl in grât di rapresentâ il Friûl e di fâlu strafuî de sô inedie. Un sfuarç seri, che nol à di prestâsi a smiris personâls, torneconts, strumentalizazions o inschiriaments di part.
Front Furlan si è dât adun za cuatri agns indaûr, lontan di elezions, cirint di costruî prin di dut une struture di informazion e di tirâ dongje sempliçs citadins, piçui imprenditôrs, libars professioniscj interessâts a costruî un anticuarp pe societât e une forme di resistence civîl.
INDIPENDENCE_ O sin rivâts ae convinzion che le peraule “autonomie” aromai e je un concet ruvinât, là che la int lu viôt associât a circui esclusîfs e lu sint tant che “limuesine” pluitost che “rivendicazion”.
Par chel, nô dal Front Furlan o vin miôr cjacarâ di un concet plui net che al è chel de indipendence, che no si preste a manipolazions o compromès. Il sproc al è «no esist indipendence politiche cence indipendence economiche». E chest al passe prin tal costruî la indipendence tal cjâf dai furlans: indipendence dai partîts politics talians, indipendence des ideologjiis, indipendence culturâl de Italie e di Triest… e za chi al è tant ce fâ.
Une volte al leve di mode il “di bessôi” ma vuê la prospetive e à di jessi une altre. Di bessôi no si rive di nissune bande. Al covente sei inclusîfs, no esclusîfs, slargjâsi ae partecipazion, ai contribûts di ducj. Al covente strenzi aleancis dentri e fûr dal Friûl, cun cui che al crôt in chel che o vin dite prin e che nol è disponibil a svendisi dome par une cjadree.
Federico SimeoNi, Puartevôs Dal Front Furlan

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +