Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – “Venis stropadis”

............

I claps colâts jù inte strade di Baûs a àn tornât inmò une volte a meti in lûs une des tantis problematichis cjargnelis: chê de viabilitât.
O vin viodût che une strade che e ven sierade – come in chest câs, par cirche un mês – e puarte une serie di consecuencis drastichis no di pôc cont; il trafic al ven zirât viers altris stradis secondariis che il plui des voltis no son adatis a sopuartâ il trafic pesant. Nol è di mancul pês il fat che, te strade che e ven sierade, si regjistre une pierdite economiche pes ativitâts che a stan in pîts cul passaç de int, cence contâ dutis chês altris consecuencis che a colin su pe schene de int che e vîf li e che e scuen fâ i conts cu lis dificoltâts di ogni dì dal vivi in mont. Al è di agns che si cjacare di chest probleme seri, ma se vuê al torne dispès in voghe al è parcè che nol è inmò stât risolt.
Al tocje simpri che al sucedi alc di grues par che ‘cualchidun’ al vierzi i voi e che al cjapi decisions  seriis.
E je vere che tal câs de strade di Baûs o vin podût viodi che la emergjence e je stade risolte in pôc timp, in gracie ancje dal intervent preziôs de Protezion Civîl, des Istituzions che a son intervignudis in timps curts. Nol baste però intervignî tal moment de urgjence, magari cun lavôrs pustiçs, e po dopo sierâ il cantîr.
Al è just bati il fier cumò che al è cjalt, e al è ce che a àn fat i aministradôrs de zone: a àn domandât subit intervents bogns par sistemâ une volte par dutis la viabilitât.
La strade di Davâr e je dome che un spieli, ma al baste zirâ la Cjargne par vê un cuadri de situazion no propit ‘legre’ des stradis: tal cjanâl de But, dilunc la statâl 52 bis, a son stadis butadis jù dôs galariis ma a son inmò tocs strets e pericolôs indulà che il passaç intal stes moment di doi veicui al devente un riscli. Compagn tal passant che di Comelians al mene a Rigulât: in cirche 4 km, a son une cincuantine di curvis pericolosis; no è di miôr la strade Vile-For di Avoltri, une vore batude soredut dai mieçs pesants (al baste dome pensâ ai camions de “Goccia di Carnia” e de Cjartere di Davâr che ogni dì a àn di passâ).
Lis stradis a son tant che lis venis tal cuarp uman: a garantissin il passaç, il colegament, il contat   pe int che e vîf e che e à decidût di restâ, fasint un grum di sacrificis, in mont.
I sorestants, chei che a àn il podê, a varessin di cjapâ a cûr une volte par dutis chest probleme, dant vite a une serie programazions di sistemazion de viabilitât de mont.
E je vere che di cualchi an, in gracie dal Zîr di Italie des bicicletis, cualchi bocon di strade e je stade sistemade e asfaltade, ma la int de Cjargne – par viodi sistemadis lis stradis – ae di sperâ tal passaç di an in an de caravane dal Zîr di Italie?
Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +