Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL. La nouvelle vogue in lenghe sarde

............

La Sardegne e à cognossût ultimementri un sflorizâ di produzions cinematografichis in lenghe sarde, dispès di bon nivel, che a meretin un aprofondiment. No son mancjadis tai agns altris produzions su la realtât sarde: otims i documentaris di Fiorenzo Serra o il lavôr dal ‘continentâl’ Vittorio De Seta, che però a dopravin il talian o a dopleavin i atôrs sardofons. In chescj agns, regjiscj tant che Gianfranco Cabiddu o Enrico Pau, pûr ambientant lis lôr storiis in Sardegne, par solit a doprin il codiç linguistic sart dome a dadis.
IL DOI MIL DAL CINE SART_Recentementri, il ‘trend’ si è invertît e si pues tentâ di fâ une rassegne sintetiche.
Partìn di ‘Arcipelaghi’ di Giovanni Columbu dal 2001. E je la storie, in sart, di un delit cometût in Barbagia, che al cjape dentri un zovin testemoni che al paiarà un presit salât par vê viodût ce che nol veve di viodi. Lis leçs dal ‘balente’ (om che al vâl) a regolin cheste tragjedie che a finissarà intun senari di svindic e di omertât. Il stes Columbu, al è daûr a preparâ un film in sart sui vanzelis, ambientât in Sardegne, cul titul ‘Su Re’.
PROTAGONISTE LA “BALENTIA”_Piero Sanna al jes tal 2000 cul film ‘La destinazione’, che no cate il titul par talian, al è zirât dal dut in sart. Un zovin carabinîr continentâl lu mandin intune piçule stazion dal centri Sardegne, dulà che lis solitis leçs de balentia, intindude tal piês sens dal tiermin, a regolin la vite des comunitâts barbaricinis. Cuasi un scuintri di civiltât cuntun mont diviers e ostîl. Il stes Sanna al è un ex carabinîr che al à cjatât propit inte Arme un dai principâi sostenidôrs de sô opare prime. Come tal câs di Columbu, al fâs un ûs cetant slargjât di atôrs no professioniscj.
UN BERLI DI DOLÔR_‘Piccola pesca’ dal 2004, al è il titul dal film di Enrico Pizianti, ancje chest in sart, che si sposte però tal sud de Isule. Al va a contâ il malstâ e il malcontent dai pescjadôrs dal Sulcis, derobâts dai lôr teritoris e dal lôr mâr de presince di intrîc dal poligoni militâr di Capo Teulada. Culì lis esercitazions militârs dal esercit talian e no dome, a impedissin ai abitants di lavorâ e di vivi. Docu-film di otim nivel, al è un berli di dolôr e di rabie cuintri la ocupazion militâr de Sardegne. Daspò cun ‘Tutto torna’, Pitzianti al passarà ae comedie par talian, cun risultâts bogns.
IL PLUI PREMIÂT_Salvatore Mereu al jes tal 2003 cun ‘Ballo a tre passi’. Film a episodis cuasi dal dut par sart, premiât ae setemane de critiche di Vignesie. Ancje chel ca ambientât par trê cuarts te realtât interne de Isule, intune Sardegne fûr dal timp, a part l’ultin episodi ambientât intun contest urban. Une cifre che dut câs e vorès fâsi universâl, contant no dome la storie dai lûcs ma soredut dai oms. ‘Sonetaula’ al è dal 2008.
Cundut che nol sedi un luncmetraç, al merete une citazion ancje il zovin Simone Contu, par ‘Sa regula’ dal 2007, che al ambiente la sô storie tal interni ma cuntun stîl mancul ‘arcaic’ e plui fantasiôs.
Ivo Murgia

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +