Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL. Il vint ocitan che al à fat il zîr di Italie

............

Argoments di mode come lis dificoltâts di dâ acet e la diviersitât, a son tratâts in maniere particolâr dal film prodot tal 2005 “Il vento fa il suo giro”, diret dal regjist bolognês Giorgio Diritti che si è formât lavorant cun Pupi Avati, Fellini e Olmi. Il film al à diviersis particolaritâts: i atôrs a son ducj, fûr che Thierry Toscan e Alessandra Agosti, no professioniscj; cun di plui, il film al è stât realizât cence contribûts statâi, cuntune formule produtive particolâr: lis personis de troupe e i atôrs a son jentrâts in coproduzion comprant cul lôr lavôr une cuote dal film.
LIS LENGHIS_ Soredut, al è il prin film chel al dopre, dongje dal talian e dal francês, l’ocitan, lenghe dal grup gallo-romancio za nomenade di Dante come lenghe poetiche di ecelence, restade inalterade intai secui e fevelade in tredis valadis alpinis dal Piemont, tal Midi da France, intune valade da Spagne e inte enclave calabrese di Guardia Piemontese.
LA STORIE_ Il titul in ocitan, “E l’aura fai son vir”, al fâs riferiment al moviment circolâr dal aiar, come simbul des robis che prin o dopo a tornin.
La storie e fevele di un pastôr francês, Philip Hèraud che si trasferìs cu la famee intun paisut de Val Maira, a Chersogno, par scomençâ une ativitât di casâr. Par un paîs che al vîf dome di turisim domenicâl o estîf, e je une pussibilitât di rinassite, ma la integrazion e risulte dificile: a nassin gjelosiis, incomprensions, invidiis e il paîs si spache. Il forest al ven refudât, e al à di lâ vie. Ma la problematiche dal acet e reste…
I PREMIS_ Patrocinât dal Ministeri dal Interni – Aree Minorancis linguistichis, il film al è stât pluripremiât tal forest: film rivelazion de 49me edizion dal London Film Festival, candidât a 5 David di Donatello, al à otignût fra i tancj premis, il Grand Prix Annency Cinèma italien e il Prix CICAE da Confederation Internationale des Cinemas d’Art e d’Essai al 24m Festival d’Annency Cinèma Italien, il Prin Premi Rosa Camuna d’Oro al 24m Bergamo film festival, il Prin Premi al Lisbon Village Festival e il Premi SIAE de Prime Fieste dal Cine di Rome. La distribuzion intes salis cinematografichis e je stade limitade, ma al è stât preseât sedi de critiche che dal public che al cîr sintiments al cine: parcè che, di volte in volte, si pues dâ o ricevi acet.
Mara Piccoli

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +