Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I CLASSICS – 14. SANT JACUM, LÀ CHE AL FINÌS IL MONT

............

Une citât metude suntune mont no pues restâ platade
Naturalmentri la Madone e opere midiant dai oms. E i benedetins di Monserrat a àn rivât a jessi fedêi a Diu e al popul, che e je la uniche maniere di jessi fedêi. A àn incjarnade la fedete lenghe e te culture dal popul, paiant di persone cun persecuzions e martars, soredut intant de vuere civîl e de ditature di Franco. Ma l’amôr pe lôr int al jere plui fuart de pôre e dal ricat. Dut al incontrari di nô, che sot de ditature di Mussolini, amì di Franco, o vevin un dai vescui plui fassiscj di Italie che, impen di metisi cuintri de ditature par difindi lis resons legjitimis dai predis slovens e furlans e de int, si è metût cuintri de int, difindint lis resons indifindibilis dal regjim. Tal so coragjo di leon, al scriveve che no jerin timps di cuistionâ, ma di ubidî e che i cristians no jerin seconts a nissun tal dâ il lôr sanc pai ideâi di fede e di patriotisim dai jerarchis.
Cuant che al è rivât il Concei, che al à permetût di doprâ lis lenghis “volgârs”, i vescui e i predis catalans a àn capît a colp che “volgâr” al voleve dî catalan e no spagnûl. I nestris luminârs invezit a àn capît che “volgâr” al voleve dî dome talian. Cussì il midiesim Concei, che pai catalans al è stât une provedence, par nô al è stât un imbroi e une disgracie, parcè che nus à gjavade la ultime e uniche pussibilitât di esisti almancul in glesie.
Ma sino propit tant disgraciâts di vê simpri dafâ cun cierte int?
La vision dal complès religjôs e culturâl di Monserrat mi à fat vignî tal cjâf une altre pagjine de Bibie, une vore consolant. E je in Matieu, là che Jesù al fevele dal sâl e de lûs e al dîs:”Une citât metude suntune mont no pues restâ platade” (5, 14).
Monserrat e je un lûc salvadi, discomut, fûr di ogni trafic e corîr di int, che bisugne lâ propit li par viodilu. E pûr la sô lûs le àn viodude di lontan, par dute la Catalogne e ancje plui in là, e dutis lis gjenerazions, di cuant che, dal 1025, Oliba, abât di Ripoll e vescul di Vic, al à fondât il munistîr sul lûc dal romitori di Sante Marie, a àn alçât i voi e il cûr viers di cheste lûs spirtuâl e culturâl, stele autentiche che ur segnave la strade ancje in cheste vite.
A proposit di romitori, che si lu cjate ancje te tradizion di Sant Jacum di Galizie, mi ven tal cjâf cualchi fondadôr nostran che, impen di ritirâsi su la mont a preâ, disponût magari a murî in solitudin come Charles de Foucauld, si ustine a fâ sù sperant che, cul fâ sù, la int e ledi sù. Ma la int no ven par vie dai mûrs; e ven par vie de lûs, come che e conferme la storie di ducj i lûcs sants.
Se la int e à simpri corût a Monserrat, al vûl dî che la lûs di Monserrat e jere fuarte, plui fuarte dal scûr spirtuâl e morâl e culturâl che al regnave abàs. Se no sintivin cheste lûs, no vignivin. Duncje la glesie e à di jessi luminose e in alt, se e à voie che la int e cjamini viers de lûs. Parcè che la int e à une dibisugne fisiche de lûs; le van cirint pardut, magari par stradis sbaliâdis. No pues vivi cence lûs, cence un orientament, cence un pont di riferiment, cence une sperance, cence un alc che al dedi sens e valôr al so scombati. Se la int furlane no cor di nô, come che no cor in nissune glesie taliane, al è parcè che no fasìn lûs. O feveli di chê lûs profonde che ti jentre te anime, ti sostente e ti console. Se il timp che o vin spindût par fâ sù struturis e par traficâ lu vessin doprât par deventâ luminôs, ce grant regâl pe int e ce gracie par nô! Invezit o continuìn a fâ fiestis e fiestutis par tirâ dongje fruts, zovins, vedrans, veduis e vie. Come chei des gjostris. Ma la int no cîr gjostris, che e je za simpri su la gjostre; e cîr alc di plui.
La storie di Monserrat e je un spieli par ogni glesie e par ogni timp. Se la glesie e devente une lûs di culture, di sapience, di essenzialitât, di relativitât, di santitât, a partiran denant dì par no pierdi nancje la prime spere, come lis rosis che si voltin de bande dal soreli par cjapâlu dut. Se si à voie di fâ un bon investiment, si à di investî in religjon e culture. Vuê plui di îr.
pre Antoni Beline

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +