Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – INTERNAZIONÂL. Il Tratât di Lisbone par furlan

............

“Pier Paolo Pasolini al scriveve Fevelà Furlan a voul disi fevelà Latin” cun chê di marcâ il valôr de lenghe furlane e la impuartance di doprâle in libertât. In dì di vuê si podarès dî Fevelâ Furlan al vûl dî fevelâ European” par contindi che il furlan al è une risorse pe contemporaneitât e pal futûr, in particolâr cuntune vocazion e intune dimension che a son europeanis”. Marco Stolfo al presente cun chestis peraulis la idee che e sta daûr di Il Tratât di Lisbone, libri e cd-rom publicâts de Cjase pe Europe di Glemone.
Cheste iniziative editoriâl, progjetade e coordinade di Stolfo, e met dongje une schirie di saçs, cuntun tai divulgatîf, dedicâts a un trop di argoments che a tocjin la integrazion europeane, la realtât  de regjon Friûl-VJ e il rapuart jenfri Friûl e Union Europeane (UE). Trê a son itindiments: promovi la cognossince de UE, la costruzion de unitât politiche de Europe, il rapuart tra Friûl e UE; valorizâ lis lenghis des minorancis, doprantlis par fevelâ di Europe”; marcâ la europeicitât” di chestis lenghis (massime di chê furlane, che e je la uniche a jessi simpri in condizions minorizadis) e dai dirits linguistics.
IL TELÂR_ Il libri al à cuatri sezions tematichis e une cuinte su la Europe che si cjate” in regjon.  Te prime part o vin Claudio Cressati de Universitât dal Friûl e il Vicepresident de Cjase pe Europe, Renato Damiani, che a frontin i contignûts dal Tratât di Lisbone. La seconde sezion e tocje tutele des minorancis e cooperazion teritoriâl: Stolfo al presente la suaze gjenerâl dai doi argoment, intant che Leopoldo Coen de Universitât dal Friûl al sclarìs ce che al è un GECT (Grup european di cooperazion teritoriâl). La tierce part e viôt Giorgio Grimaldi de Universitât de Val di Aoste, che al analize la dibisugne di une UE plui politiche e mancul burocratiche tai setôrs dal ambient e de energjie e Elena Anziutti de Cjase pe Europe, che e presente lis politichis europeanis pai zovins. La sezion storiche e ten dentri i saçs di Paolo Caraffini (Universitât di Turin) sui moviments federaliscj e europeiscj in Italie, di Marco Stolfo su grups nazionalitaris e Europe e di Lara Piccardo (Universitât di Gjenue), che e scrîf sul ultin slargjament de UE. La ultime part e da lis coordinadis par podê cjatâ associazions e istituzions impegnadis te promozion de cognossince de Europe e de cussience europeiste. Il cd multilengâl (lis lenghis de nestre tiere), cun bibliografiis e sîts internet sul argoment, dut dividût par areis tematichis, al complete la opare.
Info: www.casaxeuropa.org
Mauro Della Schiava

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +