Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL – MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Il Verbo si è fat cjar

............

E al è vignût a stâ framieç di nô. O jeri frut e come cumò, di Dicembar, si jere intal timp dal presepi. Mi cjapavi sù e o levi a muscli intal bosc o fra i clapons dongje dai rius, o tornavi cjase e o fasevi il gno presepiut li che i pipins par me no jerin di ges ma a cjaminavin e mi cjacaravin; li che la capane di carton e jere par Gjesù come il palaç dal grant re.
Ce tant timp che la vite e à ormai masanât!
Al dîs Gabriele D’Annunzio che la ricjece dai  puars e je la ilusion. Une grande bale! Jo o jeri frut intun paîs puar e spierdût e pûr il gno presepi mi compagne e mi nudrìs ancjemò di fantasie, di poesie, di fiducie e di contentece dal cûr.
Ma vuê il pinsîr al cor a une altre date e a un altri presepi: al va ai 12 di Dicembar dal 1993, juste cuindis agns indaûr, inte gleseute di Griis. Li, intal dopo di misdì de domenie “Laetare”, tierce di Avent, a son stâts metûts sul tron dal altâr pe prime volte i vot volums de Bibie par furlan.
Une celebrazion tant semplice, di podê stâ dongje dai festegjaments dai pastôrs di Betlem.
La gleseute e jere stade sielzude dacuardi cun pre Antoni, par vie che e pues jessi simbul di dutis lis mainis, anconis, gleseutis sparniçadis in ogni sît de nestre tiere, e par vie che la “Bibia pauperum”, la Bibie dai puars, e je pinelade sui siei mûrs. Pre Antoni, cjalant Noè, Adam, Eve, la arcje dal diluvi, il Vieri e Gnûf Testament al diseve: “E je la Capele Sistine dal Friûl”.
E jere une zornade frede; pre Antoni nol stave ben ma i vevin dit “Anìn!”, e al jere vignût. La sô muse, intant che sentât in coro al scoltave, e platave emozions e segrets cussì grancj che dome lui al podeve gjoldi o patî, vivi e capî. Daspò, intal cjacarâ, al jere tornât se stes: sempliç, simpatic, sclet e profont.
Benedete zornade, benedete gleseute e benedets moments!
Chel, in chel an, al è stât il nestri Nadâl, il presepi vivent, li che inte peraule de Bibie par furlan al è scrit “il Verbo si è fat cjar e al è vignût a stâ framieç di nô” (Zn 1,14).
Daspò, rivade la sere, o sin ducj tornâts cjase nestre come i pastôrs di Betlem; ma nô no jerin plui chei di prin: di chel moment ancje il Friûl e Aquilee a jerin gambiâts, e cun lôr dut il mont. E il cîl in chê gnot al jere deventât plui lusorôs e plui biel.
Si svicine Nadâl; ogniun rive cui afiets e cul cûr al propri Nadâl. E jo mi torni a viodi frutin, cjaminâ viers la glesie sot un cîl puntinât di mil stelis.
Al dîs il Salm: “E je un ferâl pal gno pît la tô peraule, un lum pal gno troi” (Sal 119,105), parcè che al è come se inte gnot de vite, midiant de Peraule, si impiassin tancj lusoruts.
E par chest, ai 12 di Dicembar dal 1993 ancje il cîl si jere mudât.
Di in chê gnot il Verbo deventât cjar al continue a lusî sore la nestre tiere e ogni volte che un furlan, leint la Peraule incjarnade, al cjape sapience e fiducie si impie un lusôr intal cûr e intal cîl.
Par chel, ancje chest an, inte gnot di Nadâl il cîl al sarà colm di stelis.
pre Tonin Cjapielâr

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +