Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Il pont sul «Diari»

............

Mauro Tosoni al è un che no si è mai tirât indaûr cuant che si è tratât di vierzi un gjornâl. Al è forsit il diretôr furlan che inte sô cariere al à fondât plui gjornâi, di chel «In uaite» che ducj si visin jessi stât une sentinele critiche su dut il periodi daspò dal taramot, par rivâ a «Il Friuli» e a «Il Nuovo Friuli» po deventât «Il Nuovo Fvg». Nol è di maraveâsi duncje se propit lui tal 2006 al à cjapade su une disfide di chês fintremai dificilis, ven a stâi inmaneâ un periodic di cronache dut par furlan che al deventàs un pont di riferiment pal public. E il sium si è realizât cul «Diari», un imprest di comunicazion sclet e svelt che al è nassût dal Autun 2006 daûr di un progjet de ARLeF ereditât dal Olf.
L’INIZI DAL DIARI_ Mauro Tosoni al è stât subit coinvolt e cussì l’esperiment al è podût partî tant che publicazion mensîl in gracie di un jutori regjonâl. Viodût il bon acet dal public, dal 2008 la publicazion e je  deventade cuindisinâl. A chel pont, «cun 12 mîl copiis tiradis e une distribuzion che e rivave in dutis e trê lis provinciis dal Friûl, e jere deventade concrete ancje la pussibilitât di scomençâ a jessi dutis lis setemanis», al conte Tosoni. Il progjet di un gjornâl che si tignive sù cun abonaments, edicule e publicitât atirade de distribuzion «free press» al jere sostenibil.
LA CRISI_ «Tal 2010 la convenzion cu la Regjon par rignuvî la publicazion e à previodût fonts dome fint a Lui» al spieghe Tosoni: «cumò o stin spietant che la ARLeF nus pandi lis sôs intenzions definitivis, ma dut câs la redazion e sta lant indevant finanziant di bessole la publicazion preseade dai letôrs». I numars lu confermin: ancje se il gjornâl al è sore nuie, a son plui di 600 i abonâts che lu ricevin paiant dome lis spesis di spedizion. E pes stessis resons il «Diari» si cjatilu ancje in edicule dulà che par une copie si pain dome 20 centesims che a restin al gjornalâr.
E CUMÒ?_ L’avignì de testade al è peât duncje aes risorsis: «o sperìn – al declare Tosoni – che la ARLeF nus vegni incuintri e e cjati fûr i bêçs che nus judaressin a puartâ ancjemò indevant cheste esperience. Si pues sielzi ancje di cambiâ formule, tornâ al mensîl o stampâ mancul copiis. Dut câs il patrimoni che si è metût dongje cun chest gjornâl al è pardabon grant e nol va dispierdût».
Tosoni al fevele dai «fantats» che a scrivin su lis pagjinis dal «Diari»: «o vin pe prime volte un grup di zovins che a scomencin a fâ i gjornaliscj propit scrivint par furlan». E stant che propit Tosoni tal 2000 si è cjapât la cjame di coordenâ pe Universitât dal Friûl il prin cors di formazion par gjornaliscj in marilenghe, si capìs che il «Diari» al vûl continuâ: «no son resons pratichis par che la ARLeF e vedi di sierâ un progjet di cualitât». E duncje e reste la cuistion di font: ise la volontât politiche par judâ chei che a lavorin cul furlan? «Fint tal 2010 no son stâts fastidis. Cumò o savìn che la cuvierte e je curte – al siere Tosoni – ma i tais a son une robe, scancelâ dal dut realtâts che a esistin di agns une altre».
Walter Tomada

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +