Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Il salût a Enrico Di Prampero

............

La Facoltât di Siencis Motoriis de Universitât dal Friûl – che e ten i siei cors a Glemone – il mês passât e à finît dîs agns, e tal celebrâ cheste impuartante ricorince e à cjapât ancje la ocasion par saludâ il professôr Pietro Enrico di Prampero, tra i fondadôrs dal cors e par un grum di timp so president, e che cul prin di Novembar si è ritirât in pension.
LA CUNVIGNE_ Par fâi onôr a chest fisiolic udinês di fame mondiâl, e storichementri un dai plui acanîts sostenidôrs de Universitât dal Friûl, e je stade organizade une cunvigne internazionâl tal cine di Glemone, ai 7 e ai 8 di Otubar,  sul teme de ricercje inte fisiologjie dal fâ moviment e sui limits de prestazion umane.
Ae cunvigne – intitulade «Exercise physiology and the limits of human performance» – a son intervignûts studiôs e ricercjadôrs des plui impuartantis universitât e centris di ricercje di Canadà, Gjermanie, Gran Bretagne, Slovenie, Stâts Unîts, Svezie e Svuizare (cualchidun di lôr al jere stât ancje student propit dal professôr Di Prampero), e ancje un grum di students dal cors.
A saludâ i ospits e a vierzi i lavôrs de cunvigne – promovude dal dipartiment di Siencis e Tecnologjiis Biomedichis de Facoltât di Medisine e Chirurgjie , dal cors di lauree in Siencis Motoriis e de Scuele di Specializazion in Medisine dal Sport – a son intervignûts il president dal consei dal cors magjistrâl di Sience dal Sport Guglielmo Antonutto, la retore di Udin Cristana Compagno, il preside de facoltât di Medisine e Chirurgjie Massimo Bazzocchi, e il sindic di Glemone Paolo Urbani.
NOMEE INTERNAZIONÂL_ Le nomee dal professôr Di Prampero e je leade a un lavôr di plui di 45 agns che al à viodût il miedi udinês confermâsi tra i plui preseâts esperts dal mont tal setôr de fisiologjie dal esercizi, de biomecaniche e de bioenergjetiche muscolâr. A lui – tra l’altri – i va il mert di vê creât il centri di ecelence MATI (Microgravity, aging, training and immobility) e il laboratori di fisiologjie dal esercizi, dôs realtât di impuartance internazionâl de Universitât dal Friûl, che cun lui e je ancje in debit pal impegn spindût par fâ nassi il cors di Siencis Motoriis e Sience dal Sport e par fâ cressi la facoltât di Medisine. Tal so curriculum impressionant, ancje l’incaric – tignût par agns – di «chief editor» dal «European Journal of Applied Physiology», une des rivistis sientifichis plui impuartantis tal mont in chel setôr.
ATENZION PE LENGHE FURLANE_ Di là di cheste cariere biele e luminose, che e à dât lustri a dute la nestre regjon, il professôr Di Prampero in plui ocasions si è ancje dimostrât atent e sensibil al teme de lenghe furlane, rindìnsi ancje disponibil a doprâ la marilenghe inte Universitât, come che nus veve confermât su la Patrie di Lui dal 2009 il so student Gianni Stelitano di Codroip.
Margherita Timeus

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +