Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – La vite di Pileu a Cjistielvuardie

............

Scrivi par canais al è dificil, in cualsisei lenghe. Se dopo si vûl ancje scrivi di argoments storics, lassant in bande la component narative e privilegjant chê didatiche, il lavôr al devente ancjemò plui delicât. Si à di distrigâsi jenfri il pericul di stufâ, la capacitât di proviodi informazions justis e chê di fâlu intune maniere semplice e immagante.
Cui che al scrîf par fruts lu sa ben: la lôr atenzion e je simpri su la puarte, pronte a scjampâ vie, gafade dal prin stimul.
E dut chest lu sa ben, sigûr, ancje Laura Guaianuzzi, la autore di «Jo vivo in un castello – Jo o vîf intun cjistiel», un piçul librut ilustrât (63 pp.; 10 Euro, edizions L’Omino Rosso) che al conte la vite di Pileu, un frut di vot agns che e vîf ae fin dal XIV secul a Cjistielvuardie, in mieç di chel che nô, cumò, o clamìn Friûl.
Il libri, doprant la sielte bilengâl talian-furlan, al conte di chest fantacin, fi di un nobil de Ete di Mieç e de sô vite di ogni dì, partint de descrizion dal cjistiel e rivant a lis cuistions cuotidianis plui naturâls, come mangjâ, durmî, zuiâ, cjaçâ, lavâsi e parfin lâ di cuarp.
I fruts, in cheste maniere, o podaràn scuvierzi cemût che in lôr coetani al viveve e cemût che si fasevin lis robis che ancje lôr, in di di vuê a fasin. Fasint cussì, si dopre la curiositât di ognidun par un argoment che nol è lontan, come che al puès jessi intun manuâl di storie, ma al è sintût «dongje», ancje se tal mieç a son passâts secui.
Di marcâ, in chest lavôr, a son soredut dôs sieltis. La prime e rivuarde la suaze che e je stade doprade par lis descrizions didatichis, ven a stâi un sorte di «trovadôr dal timp», Ulrich, che intun imagjinari puint temporâl al interviste Pileu, permetint subit al letôr di identificâsi in lui e jessi, in cheste maniere, diretamentri interessât aes rispuestis.
La seconde sielte induvinade e je chê relative ae struture dal libri, che no dome e dopre i dissens (opare de stesse autore), par rindi tratîfs i contignûts, ma e alterne ae part descritive, une part fate di «Curiositâts» e une componude di «Domandis di Ulrich». Lis informazions su la Ete di Mieç e vegnin cussì dividudit in «pirulis» e a deventin une vore plui facilis e plasevulis di gleti.
Insome, se o vês voie di imparâ, cence fâ fature, parcè che un falcon al valeve tant che un regâl di gnocis o cemût che si lavavisi i dincj, baste fâ chest viaç tal timp a Cjistielvuardie.
Raffaele Serafini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +