Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – FRIÛL TAL ETERE. Se la miss e fevele par furlan

............

Rilassaitsi. Par vie che chest articul al à di jessi let come se al fos une tace di tisane. Lizere, lizere e cence pensâi sore. Chest viaç o cjacarìn di bielece, vâl a dî di miss. Par vie che Setembar al è il mês des miss: di concors di bielece a ‘nd è a pitinton e si doplein. Miss a torzeon, santulis di manifestazions e cuessis che nancje il persut di Sant Denêl. O scugnìn ricuardâ che la nestre miss regjonâl, in gare chest an, e je une zovine di Faugnà di Martignà, e studie economie ae Universitât di Triest – e fevele ben par furlan. Si clame Martina Floreani, 20 agns. Chê altre finaliste e je Carol Beltram di Caprive, studentesse dal liceu linguistic, nassude tal 1991. E starìn a viodi cemût che e larà cul televôt de jurie di miss Italie.
In spiete dal risultât des votazions o fasìn un ripas, parcè che vie pai agns, tes finâls di Salsomaggiore al è stât plui di un colp di sene… par furlan.
Chel che al jentrà te storie dal program e fo la vitorie, tal 2000, di Barbara Clara, classe 1981, al titul di «Miss Italia nel mondo». La Clara e jere stade sielte in Venezuele, dulà che e viveve, li che il pari, di Sant Tomâs di Maian, si jere trasferît. E je ancjemò un grum leade al Friûl, tant al è vêr che tal sît dal concors si podeve lei: «Parla lo spagnolo, l’italiano, il portoghese e il ‘furlan’». Po ben, te finâl di Setembar e fasè il so «apel al vôt» in lenghe furlane. Daspò dal titul, e à studiât e e à fat un pôc di dut e, clâr, e à fat la modele. Dal Istât di chest an, Barbara Clara e lavore tant che atore, tal cast di ‘Centovetrine’», soap di Canale 5.
Il câs plui resint al è chel de cjargnele Athina Covassi (classe 1990, nassude a Tumieç, residente a Davâr), candidade pal titul tal 2008. La biele cjargnele no rivà par un pêl a lâ in finâl. Dut câs e rimarcà devant di Carlo Conti, in direte, che jê e jere cjargnele e e fevelave cjargnel. Vuê sul so profîl di Facebook e conte 4.600 amîs. Ma ancje se no vin gnovis su ce che e fâs par mantignîsi, intant le vin viodude sul MV a fâ di santule ai bignè di Comeglians…
Duncje, un consei par vinci. Cirît di smaraveâ il telespetatôr, che al sta a cjase, a spietâ fint a tarde ore la vincidore, incjocât de bielecis in concors. Par distinguisi, disêt un «mandi» e fevelait par furlan. Almancul, o cjaparês la atenzion.
PS: cun dute probabilitât, cuant che lis interessadis a leiaran l’articul, al sarà masse tart. Za o cognossarìn la vincidore… po ben, tignît bon il sugjeriment pal prossim an. Ocjo aes cuessis. Sielzêt chês origjinâls, ancje se il concors si clame ‘Miss Italie’».
JAN TOTI

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +