Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – ART-Â. Tal cûr dal domo di Udin la memorie dal Patriarcjât di Aquilee

............

width="300"
Domo di Udin. La arcje dal beât Bertrant (foto FOTORF).

Si viôt simpri plui spes tes placis, li che si difint il lavôr e i lavoradôrs furlans, li che si difint la integritât dal teritori dal Friûl. E, di resint, e svintulave ancje sul Zoncolan al passaç dal Zîr d’Italie. Ma di dulà rivie la bandiere dal Friûl, chê cu la acuile zale sul font blu, deventade simbul de identitât furlane? E je la insegne dal Patriarcjât di Aquilee. Cui che al à voie di viodi la version origjinâl al à di lâ tal Museu dal domo di Udin, dedicât a Bertrant di Saint Geniès, il patriarcje che al segnà la storie de Glesie di Aquilee e che al de vivôr ae vite culturâl e economiche dal teritori. Alì a son conservâts ancje i siei paraments, chei di dulà che e rive la bandiere dal Friûl.
Tes capelis, dal Tresinte, di Sant Nicolau, dal Cuarp dal Signôr e tal batisteri, ven a stâi il nucli plui antîc dal domo, li che al è disponût il museu, e je la memorie de storie, de culture e de art dal patriarcjât di Aquilee ai timps di Bertrant.
Te prime capele a son lis pituris a fresc di Vitale di Bologne, dal 1348/’49, che a inzornarin la piture furlane e chê des regjons dongje. Te seconde a son trê temparis su taule dal decim cuart secul su la vite e la muart dal beât Bertrant. Di marcâ, tal batisteri, la biele arcje di marmul. Comissionât dal patriarcje Bertrant tal 1348 pe basiliche di Aquilee par acolzi lis relicuiis dai sants Ermacure e Fortunât, il sarcofac al fo po puartât tal domo di Udin par tignî il cuarp dal patriarcje, copât di nobii locâi tal 1350. Al è tignût sù di cinc statuis. Cuatri a varessin di rapresentâ lis vergjinis santis di Aquilee: Erasme, Tecle, Dorotee e Eufemie. Tal mieç, Sant Valentinian.
Il sepulcri al tignive ancje i cimelis di Bertrant, il furniment funerari dal beât, cumò tes vetrinis: paraments liturgjics e insegnis, tant che il cjamesot di lin cu la bandiere di sede cu la acuile sul font blu, ripuartade ancje tal vessil e tai cjalçârs, la planete di vilût cremis e la tele funerarie ricamade di lin.
A insiorin la mostre i ogjets di oresinarie sacre e profane fats tra il decim cuart e il decim setim secul, pe plui part risultât dal cult dal beât daspò de sô muart. Di segnalâ la crôs-spile di Sante Elisabete di Ongjarie, donade dal imperadôr Carli IV di Lussemburc.
Il museu si pues visitâ dal lunis ae sabide des 10 di matine a misdì e des 4 daspomisdì aes 6 sore sere, la domenie e i festîfs des 4 daspomisdì aes 6 sore sere. La jentrade e je libare. Informazions al numar 0432/506830.
Erika Adami

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +