Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Fi di “profugo gjulian”

............

O sin te stagjon de memorie. Ricuardâ al è un ben, se no al sarès segnâl che l’Alzheimer al cjamine inesorabil. Ma la memorie e à di judâ, se mai, a capî par no ripeti i fai dal passât, ma no par stussiâ radigos e inimiciziis e rusins. Par altri si sa che, pal plui, lis colpis no son mai dome di une bande sole. Tignî viertis feridis o cirî rivalsis nol zove a di nissun, anzit. Al è timp ormai di convivence pacjifiche, di rispiet des identitâts e diviersitâts, di intersgambis culturâi, economics, sociâi tra popui confinants.
Culì o riproponìn la testemonence di un om che al à vivût in prime persone lis disgraciis e lis tensions di une tiere martoriade par resons politichis, ideologjichis, culturâls e religjosis, e une riflession conclusive di pre Antoni.
pre Roman Michelotti
In chestis zornadis che ducj a fevelin e a scrivi sul esodo e su lis foibis, o sint la volontât di dî ancje jo la mê, parcè che al è just che no si dismentei ce che al è sucedût in chescj lûcs sul finî de vuere e ancje dopo, come che no si à di dismenteâ la volontât egoistiche di cualchidun che e à gambiât la vite e la storie di tantis personis che a vevin dome la colpe di jessi nassudis tun teritori di confin che al faseve gole a ducj, venezians, austriacs, talians, sclâfs, cravuats.
Nissun sa tropis voltis che di piçul e di zovin mi àn dât dal “bastart”, dal “fi di un che al è scjampât di cjase”, “fi di un che al è vignût a puartâ vie lavôr ai furlans”, “fi di un fassist che al jere miôr se i titins lu butavin te buse” e putrop a levin ancje su mê mari, che e veve sposât un “sclâf fassist”.
Ma forsit al è miôr che o conti alc de mê storie ingredeade, esemplâr, ancje se no uniche.
Lant a cirî des mês lidrîs. o ai cjatât il sfuei di congjedo dal pari di gno nono, Luis Slavec, vetrinari dai dragons di Franz Josef. Al è datât Pola 1909 e al è in todesc e in sclâf. O ai ancje une fotografie dal 1916 di so fi, gno nono Gjigji, militâr cu la divise di “feldwell”. Mê none mi contave che lu vevin mandât a combati in Galizie. Tornât cjase dopo de vuere, al veve cognossût mê none Jorga e si jerin maridâts come citadins talians. Ancje mê none e veve une storie complicade. I siei a vignivin de Ongjarie e a stavin ben di cjase. Un so barbe Jorgo al jere “pope”, cuntun incaric impuartant te gjerarchie eclesiastiche. Si son sistemâts a Fiume e gno nono, che al veve bon cjâf e al saveve sîs lenghis (talian, sclâf, todesc, rus e un pôc di francês), al cjate un puest di vore tal Ufici dal Dazi talian di Fiume. Dal 1928 il prefet di Fiume, par ordin di Mussolini, al ordene a ducj i dipendents de ministrazion di gambiâ il cognon e di sielzisi un non talian, se a vuelin mantignî il pagnut. E cussì a colp la mê famee e je passade di Slavec a Rosignoli. Une spiegazion si podarès cjatâle tal fat che i nonos, tal lôr dialet, a clamavin “slavec” il rusignûl e chel dal ufici anagrafe al à distrigade la cuistion a buinis. I miei nonos a Fiume a stavin ben, tune biele cjase cun tant di zardin, cun pae statâl, e no vevin nissune pice di gambiâ e tant mancul di trasferîsi in Friûl. Ma la storie e à vude une acelerade e tra il 1945 e il 1947 la situzion si è ribaltade. Jessi talians e vê lavorât pe aministrazion publiche taliane nol jere un bon titul. Si sintive di personis sparidis, di int fermade par resons politichis, e cussì gno nono dal 1947 al à molât dut e al è rivât “di ca”. La famee e je rivade pôc dopo, lassant a Fiume cjase, zardin, amîs, cognossincis e une buine part di cûr. Gno pari e mê none a fevelavin pôc di chei timps. Mi àn contât che, prime di partî, gno nono al à fat une buse tal zardin sot di un gran cocolâr e al à soterât la robe di famee, comprendût un biel gramofon che al jere la sô braure. Al sperave di tornâ dopo de “confusion” e cjatâ dut intat. Al è muart zovin dal 1959, a 63 agns. Jo i ‘nt vevi dome 4. No son tornâts plui nancje mê none Jorga, i miei barbis Iris (muarte a Bologne), Mery (muarte a Triest), Ruggero (muart a Turin), Aldo (muart a Udin). Gno pari, “Gjino il fiuman”, dipendent de SFE, Societât Furlane di Eletricitât, si jere maridât cun mê mari dal 1951. Al è deventât “talian” dal 1961, corante agns dopo so pari. A chest pont mi domandi: Cui soio jo? Ce colpe aio jo se mi soi cjatât in chescj gredeis e in chestis tragjediis? Probabilmentri no vevi di nassi a Udin e no vevi nancje di imparâ il furlan. Ma il Signôr al à volût cussì.
Giorgio Rosignoli,
Vice President
dal Consei Comunâl di Udin,
fi di un profugo gjulian e di une furlane

Il Signôr al vûl tantis robis, ma tantis, e stuartis, lis fasin i oms. Di ogni colôr e savôr. Sore dut cuant che a folpein il dirit sacrosant de int di vivi in pâs e si crodin parons juste pal fat che a son plui fuarts o prepotents. Lui si è cjatât tune situazion dramatiche e splendide. Dramatiche pal fat che al à scugnût, cence nissune colpe, supâsi i capricis, lis violencis, la disumanitât di chei altris, cjatantsi cence lidrîs e scugnint di un continui cirînt di gnovis, par sorevivi. Splendide parcè che al è dentri di se, come capitâl personâl e di trasmeti ai fîs, un vuluç di culturis, di lenghis, di sensibilitâts, di valôrs pescjâts ca e là fra i popui de vecje Europe. Nol podarà par mai jessi razist. E je stade celebrade di resint la “zornade dal ricuart”, cun polemichis fûr di puest e tante retoriche. Là che a fevelin chei che a varessin di tasê e a scuegnin tasê i unics che a podaressin fevelâ cun cognizion di cause. Par chel jo o soi vonde critic cun chestis ricorencis che a passin sul cjâf des vitimis. La storie dolorose de sô famee, e di tantis altris, nus fâs capî che la violence e parturìs violence, che il velen al reonç il velen, e che denant de storie nissun popul nol è in credit ma ducj in debit. I unics in credit, ma che no puedin scuedilu, a son chei sot tiere. Amare conclusion di une amare storie.
pre Antoni Beline
La Patrie dal Friûl n. 3 di Març 2007

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +