Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. pre Pauli Varut

............

E jere une sere di domenie e pal barcon dal ospedâl di Udin e jentrave la lûs di un soreli che si preparave a lâ amont. Si distudave la lûs, ma in chei moments si sfantave ancje la ultime spere di lûs dai voi di un amì, di un predi che mi à fat une vore di ben. O ricuardi ancjemò: la ombrene si slungjave te stanzie, un suturni cidin al cresseve, il marum nus strenzeve; in ponte di pîts e jere rivade la muart.
Pre Pauli Varut al jere nassût a S. Vît di Feagne ai 21 di Novembar dal 1943, la dì de Madone de salût, e al à lassât chest mont ai 20 di Zenâr dal 1985, juste 25 agns indaûr.
O vin studiât par agns intal stes ‘seminari e daspò lui al jere partît par Verone in prevision di une mission in Americhe latine. Al sarès tornât in Friûl menant cun se une svintade di spiritualitât dute gnove che e vignive de France, dal moviment dal Pradò, dai coments al Vanzeli dal Pari Chevrier e de amicizie cun bons. Ancel vescul ausiliâr di Lion. Une pagjine di pastorâl dute gnove, di dialic e di revision di vite che nô, tal ‘seminari di Udin, no varessin mai inmagjinât.
I superiôrs di chei timps a sintivin che l’istitût diocesan al criçave e al jere come une cite a pression, e a cirivin di rapeçâ zontant alc di gnûf cence tocjâ il telâr vecjo.
Pre Pauli al podeve jessi l’om just tal puest just. Bisugnave dome doprâ lis sôs cualitâts e tignîlu di voli. Al durà pôc. Dopo variis vicendis si cjatà a fâ di plevan a Vasinas, “in partibus infidelium” par formâ une comunitât di predis a servizi di dute la zone.
Il gno incuintri cun lui al è tal 1973 e mi à segnade la vite.
Personalitât ben marcade, om di grande umanitât, predi di spiritualitât profonde, libar tes decisions e sclet te peraule, al veve un grant amôr pal Vanzeli che al comentave cjalant ai puars e a lis esigjencis dai paîs.
I vevin dit a pre Antoni Beline che al ves fate une biografie sore di lui ma pre Pauli, par chel che si sa, al à lassadis tantis notis di predicjis, di esercizis spirtuâi e di incuintris ma no un so diari da la anime. E reste cualchi letare, ma masse pôc. E cussì pal moment o scugnìn contentâsi dal bonsavôr di chei che lu àn cognossût e des notis di pre Antoni intal libri su pre Checo Placerean.
Di lui o ai tancj ricuarts personâi che o puarti cun me; lu consideri il gno pari spirtuâl di chei timps e i soi ricognossint di dut il ben che mi à fat.
Dongje di lui a son pre Checo Placerean e pre Antoni Beline.
Se o ves di fâ un lôr ritrat midiant di une inmagjine, par pre Checo o disegnarès il rocul sore di un çuc, par pre Antoni une violute tal ricès e par pre Pauli un vâs di veri cuntun biel sclopon.
Personalitâts tant diferentis ma dutis trê cjapadis de passion pe glesie di Aquilee e pe diocesi, peadis al popul furlan che, al disarès pre Checo, al à di jessi cul cjapiel sul cjâf.
O conclût chescj pinsîrs cuntune vene di marum parcè che ancje pre Pauli al parten a chei predis e esperiencis che a àn luminade la nestre glesie dopo dai agns ’70; di lôr si pues dî ce che al è scrit tal Vanzeli a proposit di Zuan il Batiste: “Ma jo us dîs che Elie al è za vignût e no lu àn ricognossût; che anzit lu àn tratât come che ur à parût”. (Mt 17,12).
Cun chei predis, un grant moment di profezie pe nestre glesie si è distudât e une ocasion uniche e je lade pierdude; a son stâts come lis stelis che a dan une sflameade tal cîl e a sparissin; e il cîl sore di nô al è cumò plui pesant e plui scûr.
Un Calvari trement, un tumôr dolorôs al à marcât l’ultin toc de vite dal gno amì; zornadis e mês che lui al à vivût cun grande umanitât, semplicitât, pazience e preiere.
Di pre Pauli, il libri de Sapience al disarès: “Rivât in pôc timp a la perfezion, al à fate une lungje strade”. (Sap. 4,13)
Al polse tal cimitieri di Bordan. Pe sô tombe al à lassât scrit: “La fede e je la robe plui preziose de vite”.
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +