Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. In Consei il furlan al alce la vôs

............

Su la sô pagjine di Facebook al à scrit un mot che al è un manifest: “No mi sint un furlan a oris, a co.co.co o a progjet”. Bruno Colledani, colaboradôr de Patrie, 26 agns di Spilimberc, al è ancje conseîr in chel comun. E al fevele par furlan intant des sentadis. Dome che in pôcs lu capissin. E ancjemò mancul lu capìs la segretarie comunâl. Risultât: i siei intervents no son verbalizâts, ni tradusûts in simultanee.
Bruno, in chest ghiringhel di dirits e dovês fra te e la tô aministrazion, ce staial sucedint?
“L’aministrazion e l’assessôr che si ocupe de identitât lenghistiche a àn fat savê che se si domandin i bêçs par un sportelist, a Spilimberc no rivaran i bêçs par altris progjets leâts ae lenghe furlane. Si che duncje, il messaç al è: no cjolìn un tradutôr. Ma e je dute une cuistion politiche. E mancje la volontât. O ai proponût al sindic di doprâ un dipendent furlanofon pe traduzion simultanie. E lu ai domandât in consei.
Ce ti ano rispuindût?
“Il sindic al sa – e ancje jo lu sai – che la soluzion no si pues praticâ. Ma la mê domade e jere une provocazion”.
Ma no ano cjatât nissune soluzion?
“Dal cas, al è stat investît l’Arlef. Il comun si è davuelt ae Agjenzie par savê cemût fâ. Jo o continui a fâ i miei intervents in marilenghe: al è un gno dirit”.
Tu tu sês un dai trê che in Friûl al à presentât denunciis cuintri dai articui jessûts su “L’espresso”, “Io donna” e “Il Venerdì di Repubblica”.
La denuncie e je partide in dute la Regjon: Luca Campanotto a Udin, Remo Brunetti a Tumieç, jo le ai depositade a Pordenon. Chescj atacs vie stampe a son une discriminazion: chei che la àn fate, no le àn fate sore nuie, ma a àn une vision viers la lenghe che e va a discriminâ. No si pues permeti che si tocjin i dirits. Par cui, cuant che o vin presentât la denuncie o volevin dî: no si pues plui permeti ni acetâ chestis robis cemût che a son jessudis su chê stampe. Il gno at al à ancje un significât in plui: la zone dal Friûl a drete dal Tiliment e je Friûl a ducj i efiets, no alc di inventât, pensâlu al vûl dî dineâ la cussience dai furlans de Provincie di Pordenon”.
A tal proposit, cuâl isal il stât dai furlans dal Friûl Ocidentâl?
“La situazion e je avonde dificile. A ‘nd è puescj te Provincie di Pordenon, dulà che la marilenghe e je considerade lenghe di contadins. E invezit fevelâ venit, al è plui “chic”. Ven a stâi, chest ultin idiom al è considerât di elite, par cui al è plui figot trabascjâ alc par venit, che in marilenghe”.
Dulà cussì?
“Tai paîs plui dongje dal confin. O pensi a Chions, a sud dal pordenonês, dulà che la “osmosi” lenghistiche cul venit e je plui sbelançade a pro di chest ultin. Te stesse Spilimberc tabaiâ par venezian “is very chic”. Ma la criticitât e je ancje a Pordenon, dulà che il sindic Sergio Bolzanello al à simpri dimostrât scjarse atenzion”.
Ancje in chest câs centrie la politiche?
“Bolzanello al è dal gno stes di partît. Ducj doi o sin dal Pd. E chest mi displâs ancjemò di plui”.
Oscar Puntel

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +