Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Lâcs di Cjavaç e Verzegnis in pericul

............

La Edipower S.p.A., proprietarie de centrâl idroeletriche di Somplâc, e à presentât un progjet di ampliament (rivât intai Comuns inte Primavere dal 2008) che al proviôt la realizazion dal bacin di Verzegnis a Somplâc di une seconde galarie in pression e la instalazion, dongje des 3 turbinis za in vore, di 2 turbinis “reversibilis” che a produsin energjie di dì tes oris di ponte e di gnot, tes oris di basse domande, a pompin tal bacin di Verzegnis la stesse aghe ingrumade di dì a Cjavaç. La opare, completade intal zîr di 3 agns, e varà un cost di cirche 100 milions di euros.
In tiermins economics il progjet al à i siei ponts di fuarce tai incentîfs dal marcjât eletric pe produzion di energjie che e ven di fonts rinovabilis e te diference tra l’alt presit di marcjât dal kwh tes oris di ponte rispiet aes oris di basse domande.
In tiermins ambientâi la realizazion dal progjet e compuarte une continue variazion dal nivel dai lâcs (a Cjavaç dai atuâi 66 mc/sec. si tocjaran i 110 mc/sec.); il seguitîf apuart di aghe al puartarà a intorgulâle lant a modificâ i ecosistemis dai lâcs.
Un altri pont al è chel dal paltan. Il lâc di Verzegnis pal  passât, su progjet dal Enel che al proviodeve la pulizie dal font par recuperâ la capience origjinarie, al è stât disvuedât, ma a àn scugnût lassâ pierdi parcè che a jerin dificultâts tal smaltî chescj paltans.
Chescj e atris motîfs a àn puartât il Comitât “pe difese e il disvilup dal lâc” (nassût cumò) insieme a chel “pe tutele des aghis dal bacin montan dal Tiliment” (in vore di diviers agns) a presentâ, a fin Dicembâr, une petizion cun 8656 firmis al President dal Consei Regjonâl, Edouard Ballaman e al President de Regjon, Renzo Tondo.
Cumò il progjet al è a Rome in spiete da VIA regjonâl (Valutazion Impat Ambientâl) fermât parcè che la Regjon e à deliberât di no podê esprimi il “parê di compatibilitât ambientâl” par mancjance di documentazion. I Comuns interessâts a àn dât il lôr parê favorevul.
I Comitâts inmò a domandin che il lâc di Cjavaç, il plui grant de Regjon, al rientri tun plan di valorizazion e inseriment tal contest storic, culturâl e ambientâl dal teritori dongje (Fuart di Osôf, Cjase des paveis, plêf di Cesclans, risierve naturâl di Curnin…).
Za di un pôc i Comitâts a son in vore cun volantis e incuintris; fasint cussì, come in altris ocasions, a deventin ponts di riferiment pe int e dispès mediatôrs tra la Istituzion e la int. Il lôr lavôr al è impuartant, al jude a vierzi i voi, a stâ atents e soredut al trasmet l’amôr pal propri teritori.
Marta Vezzi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +