Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Scovacis a pês di aur

............

Par solit, cuant che si à di riferîsi a une robe di pôc valôr, si use a dî “scovacis”.
Tocjarès, però, gambiâ mût di dî, par vie che ator des scovacis si movin siôrs capitâi e i refudums a son al centri di progjets, strategjiis e braçs di fier politics no di pôc cont. Ancje in Regjon, dulà che si sta lavorant par mandâ fûr il Plan regjonâl decenâl par lis scovacis urbanis, e sul teritori a son in cors gnocis jenfri societâts che a soreintindin ae ricuelte e al smaltiment des scovacis. L’obietîf al è vê plui fuarce tes prossimis garis di apalt, che a varan di jessi di nivel european. Un troi, par altri, no sempliç e che nol à metût ancjemò adun ducj i sogjets che par logjiche a podaressin lâ insieme.
Par capî però benon la partide che si zuie ator des scovacis, tocje vê indiment cualchi numar che al fotografi adinplen la realtât. I miôr che si puedin vê a son chei che si riferissin al 2008, par vie che a son chei “validâts” dal Catastic regjonâl dai refudums e duncje chei che nissun pues contestâ e che a son lis fondis des programazions des istituzions publichis.
I NUMARS_ Stant a chescj dâts, tal 2008 in Friûl – Vignesie Julie si son produsûts 495 chilos di scovacis urbanis par ogni citadin, chilos che a son su par jù compagns dal 2005, ma in cressite rispiet a dîs agns prime, cuant che a jerin 471.
Si fasin plui scovacis a Udin, 518 chilos par om e mancul a Pordenon (454). Tal mieç, Gurize (504) e Triest (491).
Cjapitul fondamentâl al è chel che si riferìs ae racuelte diferenziade. Da chest pont di viste il 2008 al rapresente un an decisîf, par vie che tancj comuns, soredut in provincie di Udin, a an scomençât la racuelte diferenziade in forme massive e duncje di achì indevant a saran simpri mancul scovacis che a an di lâ te discjarie.
La provincie plui virtuose e je chê di Gurize, cul 56,98% di ricolte diferenziade, seguide di Pordenon (55,42%) e di Udin (42,61%). Lontanone Triest, cul 19,22%. La medie regjonâl e je dal 42,83%.
Ator di chescj numars si movin i ents istituzionâi che a àn di programâ l’avignî de racuelte e dal smaltiment e lis societât che operativementri a davuelzin i servizis.
MOVIMENTS ISTITUZIONÂI_ Di fat di societâts, juste sul imprin dal 2010, ai 18 di zenâr, al è rivât il prin at che al puartarà ae fusion di Net, partecipade a maiorance dal Comun di Udin, e Csr Bassa Friulana (al gjestìs la ricolte in passe 30 comuns). La gnove societât e varà di jessi operative jenfri la fin dal an e e servirà 300 mil personis, tant a dî doi tierçs de popolazion de Provincie di Udine. L’at nuviçâl al jere stât tentât bielzà tal 2008, ma po si jere dut blocât par “aprofondiments” domandâts dai sindics de Basse e ancje, seont plui di cualchi osservatôr, par un pressing de Provincie di Udin che, jessint parone di Exe (il 55% des azions), societât che si ocupe di scovacis, no viodeve di bon voli un matrimoni tra Net e Csr cence vê jê un rûl di fonde.
Cun Zenâr, invezit, il “vie libare”. Ae fusion, però, no partecipe la Exe, che tal fratimp e à pensât di lâ a cirî aleancis a Pordenon. A Novembar dal 2009, di fat, e à comprât il 20,5% de societât “Naonis energia”, partecipade ancje di Agegas Aps di Triest (soci di maiorance), de Atap di Pordenon (20,5%) e de Snua.  “O jentrìn tal circuit di aziendis di nivel nazionâl – al à declarât il president Exe Franco Soldati – cul clâr obietîf di rivâ ae realizazion di un incinisadôr che al sarà doprât des provinciis di Udin e Pordenon”.
Dificil dî, duncje, se la Exe si metarà insieme ae gnove realtât che e nassarà in gracie de union di Net e Csr Bassa Friulana, si ben che il sindic di Udin, Furio Honsell, al smicji “a ulteriôrs agregazions. O sin convints, di fat, che i servizis par i citadins a vedin di jessi gjestîts dal public, contrastant la privatizazion”.
PLAN REGJONÂL_Intant a Dicembar la Zonte regjonâl e à fat bon un prin stampon dal Plan des scovacis urbanis, che cumò al à di lâ in comission consiliâr, po tornarà in Zonte e duncje a lis Provinciis che a varan di definî i plans atuatîfs. Chestis, in struc, lis gnovis proviodudis: cuatri ambits teritoriâi otimâi, tant a dî lis provinciis; libare circolazion al interni de regjon des scovacis indiferenziadis produsudis chenti; pussibii gnûfs implants pal tratament de indiferenziade. Une pussibilitât, cheste, che e vierç la strade al incinisadôr a cjaval di Udin e Pordenon.
Antonella Lanfrit

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +