Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – INCHIESTE Ator pai Museus dal Friûl / 3 – «Ma no si pues colâ dome tal ricuart»

............

Professôr Gri o vin cjatât, te nestre inchieste, tancj esemplis di caratar etnografic, plui o mancul disvilupâts e curâts. Cuale ise la sô impression in mert, cuâi sono i ponts debui e chei di fuarce?
«A son tantis realtâts, fin masse, ma e je une vivarositât che e nas dal bas e che e je produsint  (singui colezioniscj, associazions), e chest al è il pont di fuarce plui impuartant. Ma par definîsi «museu» bisugne che cheste vivarositât e rivi a vê cualchi standard, e à di lâ daûr criteris che a àn di jessi tignûts in considerazion te disposizion dai bens, te lôr conservazion. La mancjance tal meti in vore chescj criteris al è il pont debul.
Trê a son i aspiets li che bisugne pontâ e lavorâ par puartâ indenant chestis realtâts:
– conservazion: ven a stâi, inventaris, catalics, soluzions che a àn di jessi pensadis no dome par ûs interni, ma intune prospetive di timp lungje;
– ripropueste: progjets, programs, adesion a rêts, azions che a pontin a tornâ indaûr a la int il so patrimoni;
– ricercje: un museu al à di jessi centri di ricercje, al à di lâ indenant a disvilupâ e a fotografâ la realtât.
Un altri aspiet debul al inten la mancjance in chestis struturis di personâl formât e preparât di pueste che al direzi e al lavori. Al mancje un ricognossiment de specificitât e si tint invezit a meti sul stes plan ducj i museus, ma a ‘nd esistin di diviers gjenar e ognidun al à di jessi puartât indenant di personâl specializât par setôr. E, nancje a dîlu, chei etnografics a son la Cinisintule de situazion».
La Universitât dal Friûl e je nassude tant che imprest di svilup pal teritori tal rispiet ancje de realtât locâl; cuâl isal il rûl che cheste istituzion e à in chest setôr museâl specific?
«O sin daûr a fâ tant tal cjamp de formazion e dal inzornament. O vin contats cun plui di une realtât in regjon che nus domande colaborazion e nô o cirìn di metilis dentri te rêt etnografiche nazionâl. Magari cussì no, a son pôcs i Ents e lis Associazions gjestoris che nus domandin, e tai piçui museus si va ancjemò indenant cu la idee di favorî cognossincis personâls, cuant che invezit par fâ vivi chescj puescj a coventin figuris che a vedin studiât di pueste, che a proponin events e ativitâts, se no il risi al è che dut al mueri.»
La lenghe furlane e je pôc presinte tai nestris museus. Te realtât ladine o vin invezit viodût che e je presentade tant che element fondamentâl. Cemût sino chenti?
«O sin mâl su chest aspiet. La lenghe e je cjapade pôc in considerazion. E esist dute une pussibilitât di riconvertî la ricercje linguistiche (par esempli chê dai Atlants Linguistics) e fâle jentrâ tai museus; si varès di pensâ a progjets di ricostruzion dal aparât didascalic, di presentazion de storie de lenghe te vite di un popul. Il probleme al è ancje di caratar finanziari e la diference cu lis struturis de Val Badie e de Val di Fasse e je che li invezit si invistìs tant in cheste direzion e no si puedin nancje fâ confronts.»
In plui de lenghe, ce i mancjial ai nestris museus?
«Al è fondamentâl che chescj museus a vedin un pît te ricercje parcè che no si pues colâ dome tal ricuart dal «cemût che o jerin», ma si à di cjalâ ancje a cemût che lis societâts a son e a si trasformin, su cemût che si viodaran ca di 30-50 agns. I museus etnografics a àn di vê atenzion a la contemporaneitât e a àn di fâ un sfuarç a metisi in rêt par proponi e tornâ a proponisi cun simpri alc di gnûf e cun continuitât tal timp. Lis piçulis realtâts cence une volontât politiche serie tal rinfuarçâlis a laran a murî.»
E pal futûr?
«A Palaç Giacomelli a Udin al vignarà viert in maniere definitive, in curt, il Museu Etnografic che al è stât trasmudât di vie Viola e che si clamarà Museo Etnografico del Friuli, cu lis colezions «Gaetano Perusini – Lea D’Orlandi» e «Luigi e Andreina Ciceri». Mi auguri che clamantsi «dal Friûl», cheste denominazion e cjapi forme, parcè che nol baste dome il non par jessi spieli de situazion furlane globâl, ma o speri che e deventi une realtât gnove e centrâl, che e fâsi un pôc di coordenament rispiet a dutis chês sparniçadis tal teritori».
Elena Zanussi

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +