Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Un zoiel clamât Cjargnel

............

Al è un piçul miracul, unic in Italie, un campionât di balon che si zuie dome tai mês estîfs, intun teritori limitât, cu la ambizion dal autoguvier. O fevelìn dal «Campionât Cjargnel», un dai motîfs di svant pai sportîfs de Cjargne, dal Cjanâl dal Fier, de Val Cjanâl, dal Sapadin e dal Glemonàs. Desenis di scuadris, centenârs di praticants e di spetatôrs cun particolaritâts unichis. Des scuadris cui zuiadôrs cuasi ducj cul stes cognon, a une specie di «azionariât popolâr» dai cjâfs di famee di un paîs, a son il spinâl di un torneu dividût in Prime, Seconde e Tierce categorie.
Dal prin campionât – 1950/’51, vinçût de Pro Tolmezzo – a vuê, il fenomen al è cressût metint in mostre cualchi particolaritât: par esempli, i centris plui popolâts a son rivâts dome da râr a cjapâ il titul massim. A vinci a son cuasi simpri i centris minôrs. I paisuts di 100-200 abitants che a crodin pardabon te lôr scuadre, tant che le amin in maniere morbose e a invistissin fonts pe lôr «creature». L’ultin deceni al à viodût il strapodê di Illegiana, Cedarchis, Real-Imponzo/Cadunea (cul stadi clamât di ducj il «Maracanà» de Cjargne), par finî cul Campagnola/Gemona, che chest an al à mancjât pal secont viaç la dispate pal scudet, dopo chê dal 2004, cuintri i paularins de Velox.
Cemût che al fasi a sorevivi un torneu di chestis dimensions, si sta un moment a dîlu: tante passion, volontariât e un minim contribût di bande dai sponsors locâi. Un torneu di 1e categorie al pues costâ 25 mil euros ad an.
Ma al è cui che se puarte fûr pontant dome sui incàs de domenie; e je ancjemò la usance  dal «sagristan», cul incjariât che ti ven a domandâ bêçs. E a di chescj personaçs unics e folcloristics, no tu puedis dîur di no.
Il «Cjargnel» al è cussì sintût che i mass media locâi lu supuartin cun ce tante enfasi. L’unic difiet al è che nol ufrìs plui talents aes seriis maiôrs: i ultins Cleto Polonia e massime Maurizio Ganz, il bomber tarvisian rivât a zuiâ in Inter e Milan. Par un valit ricambi gjenerazionâl, cussì, la F.i.g.c. e à inviade la regule dai «fûr di cuote»: l’oblic di fâ zuiâ un pâr di zovins sot i vincj agns, che a àn la oportunitât di zuiâ in prime scuadre.
Dino Temil

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +