Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. La Slovenie bande la presidence de UE passant pal non-paper

Luciano Lister

Dal prin di Lui e fintremai la fin dal 2021 al tocjarà ae Slovenie il turni di presidence dal Consei de Union europeane. La presidence slovene dal grup dai 27 stâts membris de Union e rive intun moment cetant impuartant par dute la Union, li che si cjale ae riprese daspò de pandemie di Covid-19. Par chest il president dal Consei dai ministris sloven, Janez Janša, che in Slovenie al vuide une coalizion di centridiestre, in chestis setemanis al à cetancj incuintris fisics e virtuâi cun esponents de politiche a nivel european e no dome.
◆ Une vore di mieçs di comunicazion slovens a ripuartin di avonde timp che il so guvier al podarès colâ, ma pal moment al à simpri tignût bot. Lis iniziativis de oposizion di centriçampe par metilu in dificoltât no son mai stadis avonde fuartis, come nancje lis acusis di autoritarisim o di dipendence de Ongjarie di Viktor Orban, lis protestis in place o i scandui che a àn cjapât dentri ministris de sô coalizion di guvier.
◆ A nivel internazionâl si à tacât une altre volte a fevelâ une vore di Janša e dal so guvier te prime metât di Avrîl, cuant che il portâl politicki.ba al à publicât la gnove di un document che al proponeve modifichis ai confins te zone dai Balcans. No si sa pal sigûr se chest document, che i media slovens a clamin “non-paper”, al esisti, dulà che al sedi nassût e in ce maniere che la Slovenie i sedi leade. Ma si capìs dal moment trope confusion che si sedi puartât daûr un scrit li che si fevele di gnûfs confins intune zone cun cetantis diferencis etnichis e cuntun passât dificil come chê dai Balcans. Bielzà te introduzion, il scrit al nomenarès lis cuistions nazionâls no risoltis dai serps, dai albanês e dai cravuats, che a son vignudis fûr de dissoluzion de Jugoslavie. Tal document, pe Serbie e pal Cossovo si figuraressisi cun dificoltât une prospetive europeane; pe Bosgne e Erzegovine si podarès ancje escludile. A profitâ di chest vueit e sarès la Turchie, che e à aumentade la sô influence te Bosgne e Erzegovine e te Macedonie dal Nord.
◆ La “soluzion” che il document al proponarès e je la union dal Cossovo cu la Albanie, ancje parcè che cheste e sarès la volontât dal 95% de popolazion dal Cossovo. La part a maiorance serbe dal Cossovo, simpri daûr dal document, e podarès otignî une autonomie sul model dal Sudtirôl.
◆ Une altre “soluzion” che il document al tirarès fûr e sarès la union de plui part dal teritori de Republiche serbe (che insiemi cu la Federazion di Bosgne e Erzegovine e met adun il stât di Bosgne e Erzegovine) ae Serbie, cu la justificazion che cussì e sarès risolte in buine sostance la cuistion nazionâl serbe. Tal document si sosten ancje che in chest câs la Serbie e podarès acetâ la union dal Cossovo cu la Albanie.
◆ Simpri daûr dal non-paper si podarès risolvi la cuistion nazionâl cravuate o midiant de union dai cjantons de Bosgne e Erzegovine a maiorance cravuate ae Cravuazie, o midiant de concession di une autonomie “sul stamp  sudtirolês” ae part de Bosgne e Erzegovine a maiorance cravuate.
◆ Daûr dal document, i bosgnacs musulmans a rivaressin a vê un stât indipendent e, midiant di un referendum, a podaressin sielzi se jentrâ o no te Union europeane.
◆ Al è facil figurâsi dutis lis reazions che e à vût la gnove de pussibile esistence dal non-paper a nivel di politiche interne e internazionâl. Tal Parlament sloven i deputâts de maiorance di centridiestre e di oposizion di centriçampe si son butâts in muse un cun chel altri di vuastâ la reputazion internazionâl de Slovenie. De coalizion di guvier a àn acusât la oposizion di vê fat dal non-paper un câs mediatic e di meti a risi la presidence slovene dal Consei de Union europeane. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +