Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Dôs sûrs inamoradis dal Tiliment

Erika Adami

Ancje a miârs di chilometris di distance, Anna Scaini no si è dismenteade dal “so” Tiliment. Di cualchi timp, di fat, e sta puartant indevant studis sul flum cul supuart de Universitât di Stocolm. Lu fâs insiemi cuntune altre ricercjadore cressude, come jê, su lis spuindis de roie di Belgrât: la sûr Chiara, che, daspò di undis agns di lavôr in Spagne, di un pâr e je tornade in Friûl e si ocupe di pericui ambientâi pal Istitût nazionâl di Oceanografie e di Gjeofisiche sperimentâl – Ogs. «Lis competencis di analisi e di gjestion dai pericui naturâi di Chiara si cumbinin ben cu lis mês», e conte Anna.
◆ La inclinazion pe ricercje des dôs sûrs e nas in famee, in gracie di une mame e di un papà apassionâts di storie e siencis naturâls; la idee di fâ un studi sul Tiliment dilunc di une des tantis cjaminadis sul so ôr. «O vin scomençât cuntun studi su articui sientifics e di gjornâi locâi sul Tiliment. I contignûts di chei sientifics, plui o mancul 250, a tocjin pal plui aspiets ecologjics, morfologjics e idraulics; chei de stampe locâl, tancj di plui, a discutin tematichis sociâls, economichis e politichis, che la ricercje sientifiche no considere. Sience e gjornâi no si fevelin avonde».
◆ E cui che al lei chei gjornâi, ce pensial? Ce sintial pal Tiliment? Par capîlu, Anna e Chiara a àn preparât un cuistionari che «al à vût un grant sucès, cun plui di 4 mil rispuestis in pôc plui di un mês, cualchidune e je rivade ancje di emigrants. La analisi dal cuistionari e conferme il grant valôr paisagjistic e ambientâl di dut il flum, e a ‘nt ribat il valôr culturâl e sociâl. Scuasit ducj i partecipants a son convints che il preservânt la naturalitât al vedi di lâ pâr a pâr cu la sô difese e cu la sigurece des comunitâts che a son su lis sôs rivis. Dal pont di viste sientific, o vin confrontât i dâts rigjavâts des opinions cun chei uficiâls des mapis di pericul di diluvions. In complès, i risultâts – pandûts cun articui sientifics a disposizion di ducj – a mostrin un interès fuart par chel che al sucêt sul flum, e un desideri di partecipâ in maniere ative aes sieltis sul so avignî».
◆ Par cheste reson, «o sin daûr a imbastî un cicli di ativitâts che al puartarà, di une bande, a condividi chestis conclusions e, di chê altre, a discuti e comunicâ aspiets impuartants sul flum. Chei che o vin clamât “Dialics estîfs su passât, presint e senaris futûrs sul flum Tiliment” a tacaran ai 25 di Lui li de aziende agricule Ferrin a Cjamin di Codroip; il secont apontament al sarà la dì dopo, te aziende agricule Pitars a S. Martin dal Tiliment». L’auspici di Anna e Chiara Scaini al è chel di rivâ a puartâ un contribût par un futûr dal Friûl che al tegni cont di chel che la int si spiete, e spere, e sint. Fûr di logjichis economichis e politichis. Cussì, par progjetâ buinis strategjiis e pratichis di gjestion dai cors di aghe, «si à di tignî cont dai progrès de ricercje sientifiche, che a van comunicâts ae int e la int e à di podê dî la sô, partecipâ aes decisions dai sorestants, tant che e dîs ancje Agenda 2030, il plan di azion dal Onu pal svilup sostignibil».
◆ Ta cheste otiche, no si pues alore no tignî cont des scuasit 15 mil firmis metudis adun de petizion che e domande la tutele Unesco pal Tiliment: une ocasion preziose di cressite a lunc tiermin, pal flum e pes sôs comunitâts, dal sigûr no compatibile cui progjets di costruzion di un sbarament te strente di Pinçan o de autostrade Çumpiel/Glemone. E nancje cu lis spietis de int.
◆ «Viodudis lis carateristichis dal Tiliment, ecosisteme unic al mont che o sin ducj responsabii, al è clâr che la sô conservazion e cjape dentri il flum inte sô interece, e à di tignî cont dai efiets dal cambiament climatic e di une sô gjestion sostignibile, che a domandin une cognossince aprofondide dal teritori – e marche Anna –. La sô protezion e chê des comunitâts che lu vivin, a son lis dôs musis de stesse medaie». ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +