Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Giacomo Ceconi e la galarie di Bohinj

Luciano Lister

In plui dal lât di Bled, tra i turiscj furlans che a van in Slovenie al è cetant cognossût ancje il lât di Bohinj, che al è logât tal comun cul stes non. Ma tancj di chescj turiscj no san che cheste localitât, e soredut il cjâf lûc comunâl, Bohinjska Bistrica, a àn un leam storic impuartant cul Friûl. Sul tacâ dal secul XX, di fat, te suaze dai lavôrs par meti sù la gnove linie de Ferade transalpine, a Bohinjska Bistrica al le a stâ cu la sô famee il cont Giacomo Ceconi.
◆ Giacomo Ceconi al nassè tal 1833 intune famee umile di Pielunc e tal 1851 al le a Triest par imparâ a fâ l’assistent muredôr. Intant che al studiave par miorâsi, al lavorave tai cantîrs li che a fasevin lis infrastruturis pe Ferade meridionâl. Daspò jessi deventât muredôr, al metè su imprese di bessôl, lavorant in cetancj cantîrs pes gnovis feradis che a jerin daûr a slargjâsi par dute la Austrie Ongjarie. Si fevelave di lui massime pe galarie de mont Arlberg, che cul so inzen al rivà a vierzi 13 mês prime di ce che si previodeve. Pai siei merits al ve titui nobiliârs sedi de Austrie Ongjarie che dal Ream di Italie.
◆ Il cont Giacomo Ceconi al rivà a Bohinjska Bistrica cu la sô cuarte femine, Josipina Novak – che par nassite e jere slovene – tal Atom dal 1901. Tal mês di Mai dal an dopo, li la imprese di Ceconi e tacà la costruzion de galarie di Bohinj. I lavôrs pe sô ultime grande opare a finirin tal Març dal 1905.
◆ La galarie e nassè tant che galarie de Ferade transalpine. E je logade tra lis stazions di Bohinjska Bistrica e Podbrdo e e je lungje plui o mancul sîs chilometris. Une volte finîts i lavôrs, Ceconi al tornà a Pielunc e li al le indenant a dâ une man pal disvilup de zone.
◆ Tant che inaltrò, ancje a Bohinjska Bistrica inmò in dì di vuê si impensin di cetant che Ceconi al judà tal disvilup de localitât, tai agns che al jere a stâ li. Il so acuedot, par esempli, al è doprât inmò in dì di vuê. Ceconi al donà cetant ancje ae glesie parochiâl di Bistrica, dedicade a Sant Nicolau, tra l’altri comprant vistîts talârs pai predis, ferâi, cjandelis, standarts e ancje statuis pal presepi.
◆ Plui voltis al fasè regâi ancje a la int dal paîs. Par esempli, cuant che la sô massarie Viktorija Oman si maridà cul comerciant Gašper Budkovicˇ, li che Ceconi al leve a comprâ, al ordenà par jê il vistît di gnocis, adiriture a Viene. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +