Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

_______________

Sergio Cecotti

Salvìn I Colonos, simbul dal Friûl

Intai ultins 30 agns, i Colonos a son stâts pal Friûl une lûs e une trincee di resistence culturâl: un contest dulà che la culture furlane e à savût metisi in mostre e confrontâsi cui temis, lis sfidis, e cu lis contradizions de “modernitât”, cence adagâ il sens (e la braùre) de proprie identitât origjinâl. Pai Colonos e je passade cualchidune des esperiencis culturâls plui preziosis che a àn instreçât il presint e il passât de nestre tiere cu lis contaminazions contemporaniis plui stimolantis. In chê arie e je nassude la rileture seniche di Elio De Capitani dai “Turcs tal Friûl” di Pier Paolo Pasolini; li Pierluigi Cappello al à clamât dongje il miôr de poesie furlane par “I colôrs da lis vôs”; in chel compendi a jerin di cjase Elio Bartolini e Amedeo Giacomini, Tito Maniacco e Giorgio Ferigo, cussì tant che Philippe Daverio e Carlo Sgorlon; li si son disvilupâts i progjets musicâi dai FLK e lis provocazions inteletuâls di tancj protagoniscj de dramaturgjie, de art visive, dal cine e de storiografie di cjase nestre. Nô, che o vin vivût cheste stagjon lungje 30 agns, o savìn trop che chel lûc al vedi contribuît a consolidâ in nô la cussience di un Friûl che si pues jessi braurôs: un Friûl dinamic e creatîf, cussient di se e des sôs ecelencis (dispès ignoradis), zelôs des sôs lidrîs, ma propit par chest viert al mont e aes sfidis dal futûr, convint – cemût che al varès dit Pasolini – di vê un propri contribût origjinâl di puartâ al disvilup plui gjenerâl de Civiltât umane.
◆ Ma cumò dut chest al è comprometût in maniere serie: l’edifici che al è stât il teatri e il simbul di cheste rinassite de nestre identitât culturâl al è finît ae aste judiziarie, e il so destin al è inciert tant che mai.
◆ Al è un cop che nus cole intor intal moment piês. Il Friûl, cu la pandemie, al vîf une situazion che e ricuarde il dopo taramot. E je une ricostruzion di fâ partî, e la nestre Comunitât e à di determinâ il sens e la cualitât di cheste gnove fase. Intal ‘76 la ricostruzion materiâl e je stade precedude e sostignude di une cjapade di cussience civîl e culturâl che e à dât forme e sostance al “Model Friûl”. Vuê nô no podìn permetisi di tornâ indaûr a pet dal “Model” dal ‘76: cuntune ricostruzion burocratiche cence anime no si va di nissune bande. Par cjatâ fûr il spirt de ripartence e par dâi significât, nus coventin simbui e narazions positivis, ma ancje moments e lûcs di confront e di elaborazion. Nus coventin lûcs-laboratori pe riflession sul futûr de nestre Comunitât. E je la funzion culturâl e civîl che i COLONOS a àn fat par 30 agns e che no pues restâ scuvierte.
◆ O vin di inventâsi alc. La sielte plui naturâl e je chê di impegnâsi a fâ rinassi i COLONOS, tornantsi a apropriâ dai nestris simbui e lûcs. Mi auguri che ducj i furlans — operadôrs culturâi, imprenditôrs, politics, inteletuâi, citadins cussients — a sintin il riclam ideâl a fâ partî il progjet COLONOS 2.0: un spazi dal pinsîr dulà che a butin fûr e a menin lis ideis e lis fuarcis di un gnûf inizi pe nestre Tiere.
◆ Mi permet, duncje, di indreçâ une CLAMADE a ducj chei che si sintin furlans par che a contribuissin, ognidun pes sôs pussibilitâts, ancje piçulis, ae racuelte di fonts.
◆ La sume necessarie e je impuartante, ma o crôt che in Friûl al sedi un numar di furlans degns di chest non plui che suficient a racuei la cifre che e covente. Dal sigûr ancje jo o fasarai la mê part.
◆ Cui che al vûl contribuî al pues fâlu midiant di un bonific bancjari:
IBAN IT21Z0548464070101570001344 cun causâl “Erogazion liberâl ae Associazion Culturâl Colonos”, specificant Non e Cognon dal donadôr. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +