Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Kaufhaus Österreich

Barbara Cinausero

In Austrie la sierade pal Covid e je stade dispietade tant che la nestre, ma ve che un paîs civîl e evolût al à cirût di dâur un jutori ai citadins pe lôr clausure. Il guvier austriac, dutun cu lis cjamaris di cumierç, al à metût sù un vêr centri comerciâl virtuâl, il “Kaufhaus Österreich” (o ben “Grant Magazen Austrie”), un portâl online che dutis lis buteghis a podaran vê man. Idee bielonone, se o cjalìn che ca di nô a son areis (pensìn dome ae Cjargne) là che nol esist un supermarcjât che al puarti la spese in cjase dai clients! E ancjemò plui biele, tignint cont che la intenzion e jere ancje chê di judâ lis ativitât comerciâls intun moment une vore imberdeât. Cun di fat, tant che o vin za pandût, cualsisei buteghe sul teritori e pues fâ part dal portâl e proferî la sô marcjanzie online.
◆ Par comprâ alc, il procediment al è cetant sempliç: marcâ la categorie produtive, cjatâ la buteghe locâl, ordenâ la marcjanzie… Epûr, al somee che nol sedi lât dut pe miôr. Ben clâr che la cuistion e je stade cjatade une vore positive dai austriacs, che a àn provât daurman a fâ un zîr in chest centri comerciâl. A àn provât ancje i miei amîs di Viene, obleâts al “smart-working” e lâts a parâsi in campagne par scjampâ dal virus.
A dispiet de lôr paronance des tecnologjiis digjitâls, il risultât al è stât in cualchi câs dut di ridi. Si sa che i austriacs a lein plui di nô, e cuâl regâl miôr alore pe viele mari, par un Nadâl in sierai, se no un libri? Di là di dut, no son fastidis di misuris e al è l’ideâl di comprâ online: fracant su la vôs “libris”, la prime sielte e je jenfri “gadgets par oms” e “gadgets par feminis”. Si pues pensâ ae conturbie! Alore bisugne stâ atents al titul, se no cuissà ce che i rivarà ae mame! Al è come lâ a cirî un pâr di scarpis, jentrâ intune scarparie e jessî cui crostulins pai gjats.
◆ No cate che i miei amîs a sedin austriacs DOC, a son cetant matarans e a àn cirût cualchi sclariment a dut chest: che e sedi une bale, une fate di “candid camera” digjitâl? O pûr, un tentatîf di savoltâ i valôrs dal consumisim che nus à fats sclâfs? Salacor un mût par fânus capî ce che al varès di jessi il vêr Nadâl, stant che nancje il lunc sierai al è rivât adore a fânusal capî?
◆ I rimarcs a son stâts indreçâts soredut sui timps falâts de iniziative, che e je rivade cun mês di ritart: il sît al è stât presentât ai 30 di Novembar, cuant che i austriacs, par usance, a scomencin bielzà in Otubar a fâ lis compris di Nadâl e ancje il “Vinars neri” (si disial cussì?) al jere aromai passât. Ma la critiche plui a pinel e je che cheste pensade e varès di jessi stade fate intant de prime sierade e chest al varès lassât il timp par sfrancjâle pe miôr, e rivâ cumò cuntun sisteme pardabon eficient e in stât di sodisfâ lis dibisugnis dai utents: sedi i piçui buteghîrs fruçâts inte lôr economie, sedi i clients, scanâts di cheste presonie cence fin.
◆ Al reste dut câs il fat che, di là des pecjis e des lacunis mostradis, la pensade e je propit gjeniâl par lâ incuintri – si ben che cun ducj i limits che o vin vût dit – aes economiis locâls: une idee che ancje nô o podaressin cjapâ tant che esempli, se no a nivel talian, almancul in regjon, stant che sul nestri teritori o vin lis miôr aziendis informatichis par disvilupâ il software.
◆ O pensìn che bisugnarès fâ rivâ une copie di chest numar de “Patrie” ai nestris governants. Cuissà po che no ur vegni chê di copiâ la idee! ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +