Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Brute figure de Comission Europeane, che no cjape in considerazion il Minority SafePack

Marco Stolfo

Un brut segnâl pal presint
e pal avignî de UE,
ancje se la Comission e podarès cambiâ idee plui indenant

Il Parlament European (PE) che al sburte a pro dai dirits linguistics, di tutele des minorancis e di partecipazion civiche dai citadins europeans e la Comission Europeane (CE) che e somee dal dut indiferente viers di ce che si môf in Europe che e vûl jessi Europe pardabon. Al è ce che al è sucedût jenfri la fin dal an passât e il principi dal 2021 e che in chel istès al devente motîf di sperance e di aviliment, mostrant lis dôs musis de Europe, de Union Europeane e de integrazion continentâl. Il 2020 si veve sierât pardabon cuntune gnove interessante, intant che l’an gnûf al è tacât cuntune gnove par nuie buine, no dome par ce che al tocje la tutele des minorancis, i dirits linguistics e il pluralisim culturâl, ma fintremai la citadinance ative, l’ativisim europeist e l’avignî de UE.
◆ La buine gnove, che e veve sierât cuntun rai di soreli une anade che par plui motîfs ducj cuancj no viodevin la ore che e finìs, e je chê de discussion e de aprovazion, tra i 14 e i 16 di Dicembar stâts, de bande dal PE, cun 524 vôts a favôr su 694, di une risoluzion a pro di lenghis, dirits e minorancis, che di une bande e va daûr di une lungje rie di proviodiments di cheste fate fats bogns inte aule di Strasburc in cuarante agns, ma di chê altre e à une sô particolaritât, une vore impuartante. Cun di fat, cun chel document discutût tra i 14 e i 16 di Dicembar stâts e passât, il PE nol à dome tornât a palesâ la sô atenzion viers di une cuistion che e tocje in chel istès democrazie, citadinance, pluralisim, culture e coesion sociâl, ma al à dât la sô poie formâl e sostanziâl ae iniziative dai citadins europeans clamade Minority SafePack, che e domande ae UE di indotâsi di une normative specifiche in cont de tutele des minorancis a nivel european.
◆ Cun chel intindiment, tra il 2017 e il 2018 passe un milion e tresinte di lôr (1.128.000 lis firmis validadis), in ducj i Stâts membris de UE, a vevin firmât chê che a nivel european, cuntune buine aprossimazion, e je une sorte di propueste di leç di iniziative popolâr. Vie pal 2020 i siei contignûts a son stâts frontâts in plui ocasions intai palaçs di Brussels e Strasburc e par chel, dopo de risoluzion dal PE si spietave dome che la Comission, ancje daûr de solecitazion dal PE, e cjapàs sù il Minority SafePack par che al deventàs un at cun fuarce juridiche.
◆ Magari cussì no, ai 15 di Zenâr stâts la CE e à rispuindût, cu la sô vicepresidente, Věra Jourová, responsabile pai valôrs de UE e pe trasparence, che lis cuistions fatis indenant a son impuartantis pe Union, ma che nol covente rivâ ae aprovazion di un at juridic di pueste, stant che pe tutele des minorancis, dai dirits linguistics e des lenghis minorizadis a son avonde la normative e lis politichis za in vore.
◆ Si podarès dî che la CE ur à sierât la puarte in muse no dome ai firmataris dal MinoritySafePack e ai 50 milions di citadins europeans che a fasin part di minorancis linguistichis o nazionâls, ma ben a ducj i citadins de UE e ae lôr voie di esprimi une citadinance ative e partecipe. Lu à dit a clâr il president de FUEN (la Union Federâl des Nazionalitâts de Europe, che e à coordenât la iniziative dai citadins), l’eurodeputât Loránt Vincze, component de minorance ongjarese in Romanie. Critichis ae Comission a son rivadis ancje de ALE (Aleance Libare Europeane), il partît politic european che al ten dongje diviersis fuarcis che a son espressions di minorancis e nazionalitâts, intant che sù par jù setante eurodeputâts de plui part dai grups parlamentârs a àn fat sintî daurman la lôr vôs, cuntune note indreçade ae CE e, tacant de mozion di censure fate buine dal Parlament de Provincie de Frisie, ancje intes diviersis comunitâts a son stadis inviadis iniziativis di cheste fate.
◆ La rispueste de CE e je stade un brut colp, cundut achel il Minority SafePack nol è lât sù pai stecs, almancul par doi motîfs: parcè che la atenzion su chês cuistions e reste alte e parcè che la Comission e podarès cambiâ idee plui indenant. Sperìn che al sedi cussì, a pro di lenghis, dirits e minorancis e a pro de Europe e dal so avignî ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +