Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

50 agns di ativitât de «4S»: interviste a Mario Gollino

Marta Vezzi
La sede de 4S

“La idee a nas 50 agns fa – al dîs Mario Gollino, un dai fondadôrs da aziende di ondulâts e imbaladuris “Scatolificio 4S” – in pratiche par câs: insiemi cuntun amì che o jerin daûr a lâ a Triest, si discuteve cemût mai che in chestis dôs grandis valadis (Cjargne e Cjanâl dal Fier) nol jere nuie. Lant a Triest o sin passâts devant di une fabriche indulà che a discjamavin cartons: e jere la aziende “Scatolificio Goriziano”. “Ve mo, lis scjatulis o podaressin fâ!” Cuant che o sin tornâts indaûr si sin fermâts a bevi un tai te ostarie e o vin butade fûr cheste idee. Inte ostarie a jerin in doi, e a àn dit “O partecipin ancje nô! Cussì in 4 o fasìn 4 scjatulis. Doman o tachìn a interessâsi.” Altri che analisis di marcjât: par câs o vin sielt un setôr che nol jere gran svilupât; fin in chê volte no si inscjatolave nuie, si leve al marcjât cu la sporte! La imbaladure e lis scjatulis a son vignudis cui americans cuant che a àn tacât a mandâ ca robe dentri tes scjatulis, e duncje al jere un prodot gnûf e in grande espansion.”
◆ Vuê la aziende e je in stât di fâ scjatulis di ogni gjenar e di ogni dimension: chê plui grande a è di 6,6 metris e chê plui piçule e je cuasi come chê dai fulminants.
La machine che e fâs il carton e je une rotative come chê che si cjate te cjartiere di Tumieç, largje 2,5 metris,  che e fâs 80 km di carton ogni turni; stant che i turnis a son trê, a si produsin cirche 240-250 km di carton in dì.
◆ A Cjargne al è nassût il prin stabiliment, e li si cjate ancjemò a vuê la sede legâl de aziende. Tal timp a ‘nt son rivâts altris: doi a Vilès e un a Cormons, ancje se chescj a lavorin cuasi dome par Ikea. “Dopo, o vin une fabriche in Ongjarie, ma nô o vin un cuote di minorance (40%). – al conte Mario Gollino – Tai agns, la aziende e je cressude. Tal ’80 al è muart un di chei cuatri socis. Tal ’82 o vin comprât la aziende “Scatolificio Goriziano”. Tal ’88 un fûc nus à brusâts 36.000 cuintâi di cjarte, ma o vin rivât a salvâ lis machinis. Tai agns ‘90, cul colâ dal mûr di Berlin, si son vierts i paîs dal Est: o sin partîts a viodi i marcjâts di là vie… Al someave che al fos ogni ben di Diu. O ai visitât ogni fabriche di Ongjarie, Romanie, Polonie, Cechie, Bulgarie: il sisteme comunist al faseve sù une fabriche daûr di une machine, ma al jere un altri mont. O vin tacât a lavorâ ancje in Slovenie.
◆ Dopo o soi lât bande Ovest, o ai comprade une fabriche a Verbania di 31.000 metris cuadris. Mi soi dit: “Al è facil: o cjapìn il model che o vin in Friûl e lu puartìn là jù, e cussì al funzione”. Ma no vin rivât a insedâ il sisteme di lavorâ furlan, là! E cussì, o ai vendude la fabriche. O vin provât a lavorâ ancje cui spagnûi, ma no si leve dacuardi: a smiravin masse in alt!”
◆ Vuê la aziende e à cirche 260 dipendents e tra chescj tancj cjargnei: “Il nestri prodot lu fasìn dome nô – al dîs Gollino –. Un che al ven a vore chi al à di imparâ cemût lavorâ, e duncje o fasìn une cierte selezion fra nô e chei des societâts di interinâi. Cui che al jentre achì al à di passâ i diviers nivei, soredut umans (o tignìn un grum ae maniere di compuartâsi): un responsabil al devente responsabil pes sôs competencis, no parcè che al vose come un mat par fâsi rispietâ! Tal timp a son jentrâts ancje i miei fîs: Stefano, che al è il responsabil dal stabiliment di Cjargne, e Federico che al è a cjâf di chel di Vilès.”
◆ Stefano al à tacât tal ’88, e al conte: “Finide la scuele, o ai scomençât a jentrâ subit te gnove iniziative di gno pari. La mê esperience e je tacade in fabriche come ducj chei che a jentrin achì! Une maniere par cognossi il lavôr de base, sui machinaris. Graciis ae dinamicitât de aziende, il gno rûl al à simpri cambiât: di operari, planc planchin o soi rivât a lavorâ in ufici. Dal 2013 o soi tornât dongje di Vilès e o soi a Cjargne. Al jere un stabiliment un pôc restât indaûr tal so percors e duncje o ai tacât a rivisitâ un pôc chest stabiliment che al veve bisugne di jessi rinovât.”
◆ Ogni an, la Aziende e assegne aes realtâts dal teritori contribûts par cualchi desene di miâr di euros. “In ocasion dal Cincuantesim de aziende – al conte Mario – o vin volût fâ une robe fûr dal normâl: o vin pensât di donâ 300.000 euros, che a son lâts mieçs al Ospedâl di Tumieç (li che a son stâts comprâts trê machinaris destinâts a trê reparts diferents), une part al progjet dai mosaics di Çurçuvint, une part al Museu di Tumieç, e une ae glesie di Sant Roc di Glemone.” ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +