Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

In Friûl e je ancje la Begarole dai Urâi

Gianluca Rassati

La Begarole dai Urâi (Strix uralensis) e je un uciel di rapine noturni cuntune grande distribuzion che e va de Scandinavie, passant pe Russie e pa la Asie, fin al Gjapon. A son ancje altris popolazions, par esempli te Europe centrâl e sudorientâl (Strix uralensis macroura), che a son consideradis relits glaciâi, ven a stâi che si son origjinadis dai individuis che a àn scugnût sbassâsi di latitudin par vie de glace che e rivave a latitudins simpri plui bassis, par colpe dal cambiament dal clime leât aes glaciazions. Po dopo, cuant che la glace si è ritirade, no àn bandonât dal dut lis zonis dulà che a jerin rivadis.
◆ In Italie, la Begarole dai Urâi e à tacât a nidiâ tai agns ’90 dal secul passât, intes Vals dal Nadison. Intal stes periodi, e je stade cjatade ancje intal Bosc dal Cansei.
Tai ultins 20 agns, l’autôr al à condusût studis par cjatâ la presince di popolazions in altris zonis, par verificâ la nidificazion, par definî l’areâl talian e la sô evoluzion intal timp, par individuâ i aspiets leâts ae conservazion. Cun di plui, fra il 2013 e il 2018 a son stadis cjapadis in considerazion trê areis cul obietîf di otignî valôrs di densitât tal periodi riprodutîf. Lis trê areis, che a son rapresentativis dai habitats dulà che e vîf la specie a Sud des Alps, si cjatin ae estremitât nordorientâl dal Stât, ai confins cun Austrie e Slovenie in Comun di Tarvis, fra il Jôf dal Montâs, il Jôf Fuart e la Mont Cjanine in Comun di Scluse e in piçule part in chel di Tarvis, e intes Prealps Cjargnelis intai Comuns di Verzegnis, Trasaghis e in piçule part in chel di Vît.
◆ Tal 2001 al è stât un contat te Val di Ucee, ma il prin nucli di riprodutôrs che al è stât cjatât di là dai doi che si cognossevin bielzà, al è stât – intal 2004 – tes Prealps dal Arzin dulà che, te val dal Palâr, l’an dopo e je stade aciertade la riproduzion. Tal stes timp, a conferme de espansion viers de zone alpine, la Begarole dai Urâi e je stade individuade sui Monts Duron e Cuar, pôc parsore di Tumieç.
◆ Fra la seconde metât de prime desene di chest secul e i prins agns de seconde, a son stadis altris segnalazions che a àn confermade la presince in areis cognossudis e che a àn provât la espansion in altris: Alte Val dal Tiliment (Comuns di For Disore e For Disot), Prealps Juliis (par esempli tal Cjanâl di Resie), Valcjanâl (Val Saisare, Val dal Riu dai Salets). Tal 2011 è stade verificade la prime nidificazion in zone alpine taliane (Val de Bût, Alps Cjargnelis).
Subit dopo, la Begarole dai Urâi e je stade cjatade intes zonis fra la Mont di Verzegnis e la Plombade, fra i Plans dal Montâs e la aree di Nevee, e fra lis Caravanchis e il grup dal Mangart. Tal 2013, la nidificazion e je stade aciertade tal Cjanâl di Resie e, pe prime volte intes Alps Juliis, tal 2014 inte zone dai lâts di Fusinis.
◆ Chestis indagjins a àn permetût di verificâ ce che si ripuarte culì sot. La specie, dal so prin insediament si è espandude massime bande soreli a mont, sul imprin in areis prealpinis e dopo ancje in zonis alpinis.
•    Cumò la Begarole dai Urâi si cjate, in mût iregolâr, massime dilunc dal confin cu la Slovenie, de Valcjanâl aes Vals dal Nadison (Caravanchis, Alps e Prealps Juliis), ma si cognossin  altris popolazions.
•    L’areâl talian al insist in pratiche dome in Friûl, cun dome une piçule aree in Venit (Bosc dal Cansei e, forsit, Cjadovri).
•    Lis zonis dulà che la nidificazion e je cierte o probabile a son 7 (Vals dal Nadison; Bosc dal Cansei; Prealps dal Arzin; Alps Cjargnelis; Prealps Juliis; Alte Val dal Tiliment; Valcjanâl).
•    La popolazion taliane e je stimade in 30-50 cubiis.
•    Lis cubiis teritoriâls a son stadis cjatadis di 600 a 1700 m s.l.m.. in boscs dulà che lis speciis di arbui plui comuns a son il faiâr (Fagus sylvatica) e il peç (Picea abies).
•    La espansion dal areâl e je stade favoride dal invecjament gjeneralizât dai boscs e dal abandon di grancj setôrs di chei: la presince di arbui muarts, vecjos e/o cun busis, e di plantis rotis, e favorìs la specie. Invezit la lôr mancjance in boscs sfrutâts dulà che a son rârs ancje i vecjos nîts dai uciei di rapine diurnis, che la Begarole e pues doprâ, e à duncje tant che risultât il sbassâsi dal sucès riprodutîf.
•    Lis densitâts otignudis intes trê areis (comprendudis fra 1,6 e 1,9 teritoris/10 Km2) a son dentri dal grant interval che si rigjave de bibliografie di setôr.
Tal cors dai vincj agns di studis, a son saltadis fûr diviersis criticitâts in merit ae conservazion, validis ancje par altris speciis, che a incidin su dut l’ecosisteme forestâl e che a puedin jessi sintetizadis come che si lei ca sot.
•    Mancjance cuasi totâl, tes leçs e tai regolaments su lis utilizazions forestâls, di considerazion de esistence di altris specis vegjetâls e animâls in plui di chês di interès dome forestâl e di economie “svelte”.
•    Ancje cuant che tes leçs e tai regolaments si trate di biodiversitât, chê e je cuasi simpri subordenade a aspiets di caratar economic e burocratic.
•    Scjarse o nissune cognossince, o interès personâl (sensu lato) di bande di diviers di chei che a scrivin o che aplichin leçs e regolaments.
•    Superficialitât che cun chê dispès si tratin i aspiets “ambientâi”.
◆ Dut chest al compuarte che la presince di speciis tant che la Begarole dai Urâi, no dome no je cognossude, ma e devente motîf di interès eventuâl dome pe divignince stimade esotiche par vie dal non (come plui voltis verificât dal autôr), ma no motîf di interès pe conservazion de specie e dal habitat dulà che e vîf. Al sarès invezit fondamentâl preservâ grandis areis cun habitat intat e no  framentât. Cheste prevision si scuintre cu la disponibilitât di bêçs publics pe realizazions di oparis (par esempli, stradis forestâls) che a incidin in maniere pesante ancje su zonis che ancjemò cumò a mantegnin un bon grât di naturalitât, e l’impat di chês in fase progjetuâl preliminâr al è valutât nul o trascurabil, ancje in mancjance di dâts necessaris par une valutazion corete o in presince di elements ostatîfs evidents.
◆ In plui di chest, la viabilitât forestâl, motivade di esigjencis silvicolturâls, e devente dispès vie di passaç di mieç motorizâts no autorizâts, o autorizâts pai motîfs plui diviers, ancje par manifestazions motoristichis in plen periodi riprodutîf dai animâi.❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +