Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La gnove emigrazion. Cui sono chei che a partissin?

Serena Fogolini

Lis storiis di chei che a cirin fortune tal forest

Stant aes statistichis, un furlan su sîs al è a stâ tal forest, cuntune componente di zovins che e passe il 20%. Ma cui sono i coregjonâi che a partissin? Scjampino pardabon o cjapino dome un moment di riflession? Cjatino ce che a cirin o àno di contentâsi dal “mancul piês”?

Lis vôs ta chest pignaton nus contin di storiis cetant diferentis e, jenfri i zovins restâts cui dincj in bocje a fâ i camarîrs o altris lavoruts che no varessin mai considerât prime, al è ancje cui che al à cjatade la sô strade. Tancj di chei che a van tal forest par studiâ (Erasmus, dotorâts o specializazions), si fermin ancje dopo, viodude la grande considerazion che a son tignudis chestis risorsis umanis. Nicola Muner, under 30 di Cividât, al è partît pe Danimarcje tal 2017 par continuâ i studis, vuadagnantsi il pan cuntun contrat di student job che i à sigurade une jentrade di 800 euros al mês. Al podarès tornâ in Friûl, ma dome se lis ufiertis a fossin miôr di chês cjatadis là vie, li che no si à mai sintût disfrutât come tancj amîs restâts in Italie, cun lavôrs sotpaiâts e che no jentravin nuie cun ce che a vevin studiât.

Cualchidun, dongje dal lavôr, al à cjapade sù ancje famee: Steve Della Mora, 37 agns, di Vildivar, laureât in fisiche a Triest cun dotorât in sismologjie a Zurì, al è lât vie dal Friûl une prime volte tal 2008 e po dopo intal 2014, cjatant lavôr intes assicurazions, setôr catastrofis naturâls. Cumò al è in Gran Bretagne e nol tornarà indaûr, stant che si è a pene maridât cuntune inglese.

Cualchidun al à scussât i dincj e al è lât lontan, in ducj i sens. Interessant il câs di Paolo Ganis (32 agns, Cjamin dal Tiliment), cofondadôr e aministradôr delegât de startup Vitesy che al è svolât fin inte Silicon Valley par fâsi finanziâ la sô idee (Clairy) e po dopo al è tornât in Italie (ancje se a Milan) par vendile, cuntun sucès di no crodi.

Dongje di chei, al è cui che al è rimpatriât, ancje par vie dai afiets. Aben che no si podedi fevelâ di un fantat di prin pêl, une storie di nomenâ e je chê di Carlo Della Giusta, informatic udinês che a 40 agns sunâts al à fate la sielte di lassâ la famee e un lavôr sigûr par aventurâsi a Londre, sburtât ancje de ambizion. No cate i vuadagns, Carlo al è tornât a cjase e al à contade la sô esperience in doi libris une vore gustôs: “Si fa presto a dire parti” e “Si fa presto a dire resta”.

Pablo Gortan (colaboradôr de Patrie cualchi an indaûr), cjargnel, lauree in lenghis (rus e spagnûl), daspò di une schirie di colocuis finîts in fum, intal 2017 al à tacât a cirî lavôr jenfri Republiche Ceche e Ongjarie. In dôs setemanis al à cjatât lavôr e al è partît cu la idee “anìn, varìn fortune”. A Praghe al à gjestît i ordins intune multinazionâl, cun cetante sodisfazion sedi pes mansions sedi pe cualitât de vite. Di pôc plui di un mês, però, al è tornât in Friûl, par vie di mudaments aziendâi e di contrat. Cumò al è daûr a cirî alc in regjon, metint la stabilitât e la sô int denant de sodisfazion. Se lis robis no laran a bon, dut câs, la valîs e je za pronte par une gnove aventure. ❚

 

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +