Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. A nassin pôcs fruts, popolazion simpri plui vecje

............

Il president de Slovenie Borut Pahor al à organizade une cunvigne su la politiche demografiche li che a son stâts invidâts esperts, rapresentants dal guvier e dai partîts parlamentârs par discuti di une des sfidis principâls che ancje la Slovenie si cjate a frontâ, ven a stâi l’invecjament de popolazion.

Di fat, stant aes proiezions dal Istitût pes analisis macroeconomichis e pal disvilup, la popolazion plui vecje di 65 agns e rapresentarà intal 2030 un cuart dai abitants slovens, intant che za a metât di chest secul chei sore dai 65 agns a podaressin jessi un tierç de popolazion. Secont l’Istitût, intai decenis prossims la riduzion de popolazion ative (o ben, chê fra i 20 e i 64 agns), cence cambiaments inte normative sul marcjât dal lavôr e su lis pensions, e deventarà un fatôr limitant pe cressite e pal disvilup de economie.

La ministre dal lavôr Ksenija Klampfer e à ricuardât che il guvier si è za metût in vore definint cualchi pont di partence (si propon di alçâ in maniere progressive la etât pensionabile, in assence di 40 agns di contribûts, di 65 a 67 agns, e tal stes timp di cressi la percentuâl di calcul de pension al 63%). La ministre e à zontât che inte Union europeane, dome in Grecie a son – inte fasse di etât tra i 60 e 64 agns – mancul personis ativis tal lavôr che in Slovenie.
Tal stes timp, secont Klampfer si à di viodi de formazion continue dai lavoradôrs par che a puedin jessi competitîfs e apetibii pal marcjât dal lavôr.

A acelerâ l’invecjament de popolazion, cussì come che al sucêt in Italie e in altris bandis dal mont, e je però ancje la flession de natalitât, che e je stade – insiemi cu la gjestion de imigrazion – un dai temis centrâi de cunvigne.
Ogni an a varessin di nassi almancul 10 mil fruts in plui, al è stât dit. Par cualchidun, al câl des nassitis e à contribuît la instabilitât dal lavôr, intant che Anja Kopacˇ, ex ministre dal lavôr e cumò segretarie di stât intal gabinet dal prin ministri Šarec, e à sotlineât ancje la impuartance des stessis oportunitâts tra oms e feminis e de juste division dai compits in famee, citant par esempli i Paîs scandinâfs che a svantin un tas di natalitât plui alt.

De cunvigne e je vignude fûr la dibisugne di intervents di politiche demografiche, ma soredut, tant che rimarcât dai esperts, di analisis adeguadis di indulà partî. ❚

Tjaša Gruden

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +