Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. Partîts masse «romanocentrics»

............

I doi partîts plui grues di chenti e di Italie, prin chel di çampe e po dopo chel di drete, si preparin a tignî i lôr congrès costitutîfs in Friûl. Cun chestis notis, o volaressin palesâ il nestri pensîr a chei personaçs che si presentaran par jessi i lôr esponents di prime e di seconde file. Noaltris, che o sin de schirie vecje e gnove dal autonomisim furlan e che o vin ancje dât une drete e un contribût concret ai partîts di une volte a impegnâsi pal Friûl achì e a Rome, o bramaressin un grum che ancje i gnûfs politics di vuê si visassin simpri di jessi furlans, tal sens di identificâsi cu la cuestion furlane e di puartâle indevant. Magari – se propit no vuelin sameâ masse «localiscj» – insiemit aes grandis cuestions di nivel nazionâl e european.
Prin di dut, a chest fin, al è indispensabil che a metin in pîts gnûfs partîts federâts cun Rome e no, come vuê, sotans dal centralisim roman che al decît dut, sedi cui puartâ tal Parlament talian, che in chel european, sedi cui che al à di vê lis incarghis plui impuartantis tai partîts, te Regjon,tai Ents locâi. Chestis decisions a àn di jessi cjapadis achì, in Friûl, e no fûr de nestre tiere, a Rome o a Triest. E no dome su lis incarghis ma ancje su ce che al rivuarde il Friûl e il so popul. Il federalisim dal Friûl nol à di jessi dome cun Rome, ma ancje cul nivel regjonâl, vâl a dî cun Triest. O bramaressin, daspò, che lis resonadis tra i diviers candidâts dai partîts, e tra i doi partîts in disfide, a fossin une gare no dome sui nons, su lis scuadris, sui programs gjenerâi, ma che a dessin ancje une rilevance fuarte aes cuestions dal Friûl, di puartâ indenant achì ma ancje a Rome e tal Parlament european.
Si riferìn ae valorizazion de identitât furlane e plurietniche de nestre int e, si che duncje, de specialitât intocjabile dal Statût de Regjon e de autonomie de Universitât dal Friûl. Si riferìn ae plene e largje metude in vore de legjislazion pe pupilance des minorancis linguistichis, cun fuarts intervents positîfs sedi dal Stât talian, che de Union europeane e dal so Parlament, che de nestre Regjon. Cussì e à di jessi valorizade – e no ignorade come che al sucêt cumò – la Comunitât des Provinciis furlanis che, pûr tal stâ insiemit dal Friûl cun Triest, e à di puartâ indenant la coesion e l’unitât dal Friûl e che à di jessi in stât di otignî podês e mieçs finanziaris de Regjon, dal Stât talian, de Union europeane, par meti in vore – ancje par vignî fûr de crisi economiche – progjets pal disvilup economic, sociâl e culturâl di dut il Friûl. Par chest ultin fin, i doi grancj partîts a varessin di meti in vore il decentrament de Regjon a Comuns e Provinciis, plui voltis proclamât ma mai ativât par no molâ il centralisim clientelâr. Anzit: cul disfâ lis Comunitâts montanis, si ziruche, propit cuant che la int de mont e la Glesie furlane a domandin intervents di svilup e di autoguvier .
Infin, par puartâ indenant al miôr i rapuarts dal Friûl e di Triest cul centri ecul est de Europe, bisugne frontâ tai fats e cence lâ a cirî scuintris cu la int, la realizazion des grandis infrastruturis. Si riferìn al Curidôr 5 che al pues passâ benon, e cence cumbinâ disastris, par Gurize e la val dal Vipau. Al Curidôr dal mâr Adriatic al mâr Baltic che al pues passâ di Pordenon, a Udin, a Tarvis, di lunc la ferade Pontebane, ma si riferìn ancje al modernament de dorsâl stradâl di Gurize, a Udin, a Pordenon, di valôr strategjic pe economie e i trafics dal Friûl intîr. Cussì come che no si dismentein  dal rilanç de funzion internazionâl dal puart di Triest, tai rapuarts tra la Asie, l’Orient di Mieç e la Europe, pal avignî di chê citât e de sô int.
Pe soluzion di chestis cuestions dal Friûl di vuê – e altris ancjemò – si à di tignî presint la funzion dai partîts e dai lôr esponents politics di chenti. Curtis e che si tocjin: lu savarano fâ? O i furlans varano di pensâ a gnovis rapresentancis?
ARNALT BARACÊT

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +