Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – La cjase furlane: dal fogolâr ae postazion pal computer

............

Un grues cambiament tal stîl abitatîf dai furlans al è vignût dal sigûr cu la ricostruzion tacade tai prins agns Otante. Lis cjasis a àn cambiât totalmentri filusumie: ancje se il numar dai components dai nuclis familiârs al è lât calant, lis cjasis si son distès slargjadis, rivant a une medie di sîs stanziis par abitazion e dôs par abitant, cuntun indiç di «comoditât abitative» dopli a pet di chel nazionâl. Plui di 8 abitazions ricostruidis su 10 a son vilutis unifamiliârs: cjasis par lôr cont, ben curadis e fatis sù cun criteris di «ipersigurece» antisismiche. E je lade scancelade la cort promiscue tipiche dai borcs furlans; al reste simpri un tocut di tiere che al caraterize lis cjasis: par solit però no si trate di un ort ma di un zardin.
DASPÒ DE RICOSTRUZION_ Cu la ricostruzion, si son viodudis dôs tindincis contrastantis: di une bande, il tentatîf di recuperâ (ancje in maniere artificiose) lis tradizions, di chê altre chel di scancelâ il ricuart di une vite semplice, e dispès ancje grame, che e veve caraterizât i decenis precedents. Tes gnovis cjasis si cjatin cusinins, salotuts, tinei, anticjamaris, verandis, mansardis, rimessis, tavernis, cence plui però chê sensibilitât che e rindeve la architeture rurâl tant significative. Cun di plui lis cjasis a son spes tecnologjichis. Il disvilup e la afermazion de domotiche – sience che si ocupe des tecnologjiis che a miorin la cualitât de vite in cjase – al è influençât di chei cambiaments de societât che ancje la nestre regjon e sperimente: un aument di fameis monoparentâls, di singui, l’alçâsi de vite medie e duncje l’invecjâ de popolazion che e pant gnovis dibisugnis, il fat di stâ simpri plui fûr di cjase, ma ancje un increment (o la sensazion di un increment) de criminalitât, e duncje de necessitât di protezisi des menacis esternis.
GNOVIS CENTRALITÂTS_ Se il spazi abitatîf plui impuartant par tancj agns e je stade la cusine cul so fogolâr, si è passâts ae centralitât dal tinel, custode de fin dai agns ’60, prins ’70, dal ben plui impuartant, la television. Infin, a vuê, la centralitât tes abitazions e je spes rapresentade di elements e di ambients a ûs cuasi dome «individuâl», tant che la postazion dal computer, o la console dai zûcs. Duncje, cul ridusisi dal nucli familiâr si fasin plui piçui ancje i spazis de condivision e de socializazion. Sfantantsi il mont contadin, a jerin za «saltâts» i lûcs sociâi de stale, dal curtîl e de cort, ma tai ultins agns i vêrs cambiaments a son par dentri de cjase. Il strenzisi de cusine al à permetût di vierzi une altre stanzie (il salot «bon»), regonade in maniere cuasi maniacâl e destinade dispès dome ai ospits. Un  ambient che al fâs part de cjase ma che no si lu dopre. Come dî, un «status symbol». Ce che nus ten peâts inmò a une vision de vite rurâl al è salacor propit chest sdoplament de abitazion intune part destinade ae rapresentance, doprade di râr, e une pal ûs cuotidian. Chest al vâl ancje pe cusine buine, pal bagn gnûf, e v.i. O cirìn di integrâ modei abitatîfs e stîi di vite modernis e borghês cun chei inmò contadins e operaris. Come che al rimarche il sociolic Raimont di Strassolt, «lis scarpis impantanadis, lis tutis ontis, i odôrs fuarts dai mangjâs saurîts, a son incompatibii cu lis rafinatecis de cjase moderne, e duncje la vite cuotidiane e je stratignude tal scantinât».
In sumis, ni bêçs, ni comoditâts ni domotiche, no son inmò in stât di scancelâ la nestre olme contadine.
Linda Picco

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +