Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL – La speculazion imobiliâr in Spagne

............

Za intune fase de ditature franchiste ciertis zonis de Spagne, pal plui de cueste, a jerin stadis tocjadis di grandis speculazions imobiliârs, ma al è tai agns dal Novante che al cjape forme chel fenomen che cumò al è la cause di crisi plui serie.
Par agns la speculazion imobiliâr no à vût nissun fren: la costruzion di tantis cjasis e je stade la fonde dal bum economic spagnûl, che e à riclamât une vore di lavoradôrs ancje dal forest (plui di dut Afriche e Americhe latine) e che par agns e à fat someâ une sorte di meracul economic.
UN SISTEME SBELANÇÂT_ Ma il sisteme al jere sbelançât dal bon principi di abûs, de coruzion solite des lotizazions, e fintremai a son stadis ilegalitâts cuintri di parons pôc contents de edificazion e ancjemò di plui cuintri di incuilins che a gjoldevin di fits vecjos e masse favorevui. La inversion tal setôr imobiliâr e je stade la fiere dal aur che e à svuarbât la plui part dai citadins spagnûi, ancje cuant che si son cjatâts a paiâ lis primis consecuencis une vore negativis, vâl a dî la cressite tremende dal presit des cjasis e dai fits: plui dal dopli o dal tripli di ce che al jere prime.
Ma la convinzion e jere chê de cressite indefinide e infinide dal valôr dai imobii, ancje cuant che al jere clâr che lis costruzions gnovis a vevin une cualitât dai materiâi e dai progjets une vore basse: se intune citât come Udin un citadin spagnûl al veve di paiâ sui 5.000,00 euros par metri cuadrât, al leve in bancje e al faseve cence masse problemis un mutui biel alt par 40 o 50 agns, te sperance che in ogni câs la cjase e varès vût un valôr simpri plui alt, ma in realtât butantsi intune neosclavitût sot dai istitûts di credit.
LIS COLPIS DES BANCJIS_ Di fat lis bancjis a son stadis la clâf di chest fenomen autolesionist di dute une societât: i impresaris a domandavin credit ae bancje par comprâ i terens, za masse cjârs par vie de clime speculative, pal materiâl e par paiâ i lavoradôrs; la int e domandave credit aes bancjis par comprâ la cjase. In sostance lis bancjis a àn drenât lis risorsis dal paîs, molzint di dôs bandis, cence che si rivàs a nissune vere cressite economiche e sociâl: par paiâ i mutuis une vore alts la int o si è indebitade ancjemò di plui cui sistemis plui varis e mancul convenients di cjartis di credit e ae fin e à sbassât i consums, duncje il cumierç locâl si è inviât a une involuzion progressive; di chê altre bande lis bancjis a àn invistît i bêçs che a rivavin dai siei clients o intal setôr spagnûl plui fuart, la edilizie stesse, o ben tes realtâts forestis plui convenientis. Cu lis primis scjassadis de crisi internazionâl si è viodût a colp che il monoivistiment imobiliâr al veve fat de economie spagnole une des vitimis plui debilis: cumò a son uns 3 milions di cjasis vueidis, fatis dome par speculazion e par clients che no varessin mai podût esisti, une disocupazion declarade ator dal 20%, un marcjât imobiliâr pardabon imobil par vie che ducj a vuelin vendi, ma nissun nol pues vendi a un presit plui bas dal 30% di ce che al veve paiât, miârs di cjasis no finidis come monument ae miopie de planificazion e tante part dal teritori vuastadis par simpri.
Sandri Carrozzo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +