Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I COLÔRS E LIS FORMIS DE STORIE: UN VIAÇ INTE ART DAL FRIÛL. La Bestie tal manuscrit de Guarneriana

............

Ce vuelial dî colâ dentri di un cuadri, esplorâ lis penombris di un afresc, fâ vivi une statue, sintî ce che nus conte une ancone, une miniature, une stampe? Cheste rubriche e puarte ae scuvierte des oparis di art che e je siore la Patrie, ma lis conte dal didentri, cu la vôs dai lôr protagoniscj, intun zûc gnûf e intrigant.

Tal manuscrit 264 de Biblioteche Guarneriana di S. Denêl, che al pues jessi viodût tant che une racuelte curiose di tescj di ete divierse e di argoment diferent, si cjate in particolâr il misteriôs Libellus fratris Telophori presbiteri et heremite: un scrit atribuît a un muini profetic, un eremite sfolmenât, di non Thelophorus, che al veve contât cun lenghe inflamade e inmagade cierts episodis dal Grant Schisme de Glesie Ocidentâl (1377-1453). Chestis cjartis in particolâr a puartin une date precise, il 1426, là che si dîs che il test al ven copiât in spiete de fin dal mont.

Lis pituris, dissegnadis a ingjustri di pene neri e in part coloradis di zâl e di ros, a son di grant nivel, e si puedin atribuî ae man di Antonio Baldana, za autôr di un rindicont poetic sul Schisme stes, che al à gjoldût di grande fortune, dedicât al Pape Martin V. Baldana al veve bielzà insiorât tantis cjartis di manuscrits de Italie setentrionâl, dutis plenis di figuris che in cualchi maniere a descrivin la Apocalìs, la conclusion dal Timp e la vignude dal Anticrist. Baldana al fo un grant amì di Varnîr di Dartigne, o ben Guarnerio d’Artegna, che, come che si sa, al è stât il fondadôr de Biblioteche di S. Denêl. Nodâr e espert in dirit, l’ilustradôr al jere jentrât inte confraternite dai Batûts, une vore ative in Friûl e a Udin in particolâr, tant di rapresentâ il cûr e la fonde di chel che al sarès deventât l’ospedâl citadin, ore presint dedicât ae Beade Vergjine dai Batûts. A lavoravin insiemi, i doi umaniscj; tantis a son lis notis segnadis di Baldana sui manuscrits di Varnîr. Salacor, a vivevin ducj i doi cun soference il lôr stât di canonics e in particolâr il celibât. I lôr fîs, ven a stâi Pasche di Varnîr e Zuan di Antoni, intal 1452 si sposarin metint sù famee e zontant ancjemò di plui il destin dai lôr gjenitôrs.

La man di Baldana e je rafinade, studiade, educade a lâi daûr a une vene artistiche ispirade e rare. I bastin pôcs trats, cualchi linie ben poiade su la pergamene par imbastî une storie. Tal nestri cas, nus pâr di lei ce che al è sucedût intal Concili di Cividât, dal 1409. In ducj i cuadris si viodin papis e cardinâi, imperadôrs e soldâts a contindisi la lôr Veretât: parsore di ducj, un svol di agnui e di diaui, che a businin intun cîl neri di fâ pôre. Fin cuant che e rive la Bestie, il Drâc che dut al glot e al consume.

di Agnul Floramo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +