Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Individualisim e pocje voie di sperimentâ. I pas indaûr dal teatri furlan

............

Ce isal restât dal ferment stiçât dal spetacul I Turcs tal Friûl? Il parê dal Teatro Incerto

A son su la sene di passe 35 agns e a resistin ancjemò ben salts, tant che esempli râr di grup teatrâl professionist (par doi tierçs) che al à decidût di scometi su la lenghe furlane e che al à vinte la partide, dant scuasit capot a ogni gnove produzion: in dì di vuê, il Teatro Incerto al è un dai ospits plui spietâts des rassegnis dal Friûl, indulà che al à concuistât il cûr dai spetatôrs, simpri plui numerôs e atents aes dinamichis dai lôr tescj.

Sul palc a puartin lis lôr storiis, scrivintsi di bessôi i copions, che il plui des voltis a fevelin de vite di ducj i dîs, contade cun naturalece e semplicitât, cence però pierdi il pevar e il morbin, cul risultât di un sclopâ di ridadis spontaniis che, dut câs, si tradûs ancje in riflession.

«Clarementri – nus conte il tercet -, te sielte dai lavôrs bisugne fâ i conts cul public e cul marcjât, che al domande spetacui comics. Il nestri al è un pôc un compromès, parcè che no si fermìn ae batude di ostarie, ae barzalete o ae ridade volgâr, ma o cirìn simpri di meti dentri alc di plui profont. Po dopo, la int e pues limitâsi a ridi o resonâi parsore».

«Ca di nô e mancje une educazion dal public, che al è stât usât ae farse par furlan, si che i organizadôrs a promovin dome chê, ancje se il teatri al varès di jessi il spieli de vite e la vite, lu savìn ben, no je fate dome di ridadis», al dîs Fantini.

La cariere dal Teatro Incerto e je leade ancje al spetacul “I Turcs tal Friûl”, che o vin fevelât sul numar di Març da “La Patrie dal Friûl” inviant un dibatiment su la situazion e lis prospetivis dal teatri furlan contemporani, e che al interven ancje il tercet dal Incerto.

Scruzzi: «I Turcs a son stâts pardabon une esperience uniche, che nus à puartât une ricjece straordenarie, no dome in tiermins di cualitât. Pe prime volte (forsit ancje pe ultime), di fat, lis diviersis compagniis a àn vude la ocasion di cognossisi e di lavorâ insiemi. No par nuie, graciis a Elio De Capitani il teatri furlan al è jessûts dai confins regjonâi e al à vût ricognossiments a nivel nazionâl».

Moretti: «Il sucès al jere leât pe plui part ae presince di un regjist forest, che cul so carisme al à rivât a tignî adun tantis realtâts diferentis. E je la dimostrazion che in Friûl o sin une tiere di individualiscj, massime tal mont artistic».

Scruzzi: «Cumò, di fat, nol è restât nuie. O sin tornâts indaûr, a sierâsi tai nestris piçui cjantons».

Fantini: «A son cambiâts ancje i timps. Tai agns Otante e prins Novante al jere dut un ‘siminament peât ae nestre lenghe, cun Radio Onde Furlane, Usmis, FLK, Trastolons… E jere la voie di sperimentâ, di metisi ae prove, cun motivazion e cun impegn».

Moretti: «Al è stât in chel moment che o vin capît la impuartance dal furlan e o vin cjatât la nestre strade. Chei che nus vignaran daûr no varan cheste fortune. O vivìn intune epoche li che no si à timp pe memorie, e chest nol jude cui che al vûl fâ il nestri mistîr».

Fantini: «E je ancje colpe de politiche, che e à volût ridusi il furlan a lengaç di bas nivel, di doprâ dome par stupideçs».

Scruzzi: «O pûr, si ponte dut sui “grancj events”, cence dâ pussibilitâts aes realtâts plui piçulis, spindint une barcje di bêçs par produzions che a son une butade di ecezion. In cheste maniere no si podarà mai abituâ la int a un teatri plui alt».

di Serena Fogolini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +