Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Letare al President de Republiche

ARNALT BARACÊT

Ai 17 di Març passât il Comitât pe autonomie e il rilanç dal Friûl al à mandât al President de Republiche, Zorç Napolitano, une letare li che i à domandât un incuintri par presentâi la cuistion furlane e provocâ une sô valutazion politiche.
In primis, te letare, al ven ricuardât ce che al à dit Pier Pauli Pasolini “il Friûl al è Italie”, cuant che, ancjemò tal 1945 il poete – che al faseve part dal Comitât pe autonomie furlane di chê volte – si rebecave cun cui che al dineave la domande di autonomie come che si volès stacâ il Friûl de Italie. Ancje cumò, al è scrit te letare dal Comitât, di front de simpri valevule domande di identitât, di autonomie e di autoguvier de Patrie – par dineâle – si son jevadis vôs achì, su sfueis talians e adiriture tal Parlament de Republiche, che a acusin i furlans di jessi nazionaliscj, di volê fintremai meti in pîts un Stât tal Stât, di volê valorizâ la lenghe furlane, chê slovene e chê todescje in cuintrialtâr al talian o al inglês. Dut chest – nus incolpin – par sierâ il Friûl in se stes, lant cuintri cussì ae unitât de Republiche e al procès di coesion europeane e di globalizazion.
Tal incuintri che o spesseìn a domandâ – al à scrit il Comitât al President Napolitano – o volaressin pandi i fuarts sintiments che a lein i furlans ai principis democratics e costituzionâi, che a àn a testimoni il grant apuart dal nestri popul e des sôs formazions partigjanis “Garibaldi – Friuli “ e “Osoppo – Friuli” pe liberazion dai “nestris fogolârs” e de Italie e par che e tornàs la democrazie. Di chi la spiete de nestre int di un plen ricognossiment dai siei sacrosants dirits identitaris e linguistics, previodûts dal art. 6 de Cjarte costituzionâl, de leç statâl n. 482 dal Dicembar dal 1999, des Convenzions europeanis firmadis ancje dai Guviers talians.
La letare dal Comitât si siere disint che i furlans a spietin dal President de Republiche un autorevul segnâl politic che al fasi capî a ducj che, te Italie republicane e democratiche e te Union europeane, a àn di jessi consideradis aes nestris spalis, tesis centralistichis e nazionalistichis dal vieri Stât talian fassist e monarchic. Par promovi unitât e coesion te interie societât taliane di vuê, al covente svilup de democrazie, rispiet e atuazion dai dirits costituzionâi, plurilinguisim, decentrament dai podês sedi de bande dal Stât che de Regjon.
Cuant che l’incuintri cul President de Republiche si tignarà – o in Friûl o a Rome – al è di sperâ ben che la delegazion furlane e sedi rapresentative ad implen e al plui adalt nivel de realtât istituzionâl, religjose, culturâl e economiche dal Friûl. Curtis e che si tocjin, duncje. Al sarà cussì che i contraris ai dirits dai furlans e dal Friûl – sedi di Rome, che di Triest, e, in cualchi câs, ancje di chi – a varan une biele e fuarte rispueste e che la nestre bataie e varà plui prospetivis di jessi puartade indenant viers gnûfs e positîfs risultâts. A partî de difese de leç regjonâl pal furlan, dal nestri obietîf di autoguvier, di unitât e di svilup dal Friûl che o puartarin a cjase cu la plene operativitât de Comunitât des Provinciis furlanis e, par ultin, cul furlan a plen dirit in Rai tai notiziâris e tai programs culturâi pal Friûl.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +