Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ELEZIONS REGJONÂLS DAI 29 DI AVRÎL. Fedriga: «O gjavarìn la obligatorietât pai Comuns di aderî aes Uti»

............
Massimiliano Fedriga
Massimiliano Fedriga

Il leghist si impegne a agjî su la pression fiscâl in ducj i setôrs di competence regjonâl par rindi convenient invistî in regjon

Dopo il vôt des Politichis dai 4 di Març, al è dal sigûr il candidât di bati: nol à ancjemò 40 agns (al è nassût a Verone intal 1980) Massimiliano Fedriga, leghist che al rapresentarà dute la coalizion dal Centridiestre aes elezions regjonâls dai 29 di Avrîl, e “enfant prodige” de politiche. Iscrit ae Lega Nord di cuant che al veve 16 agns, al à scjalât i vertiçs dal so partît fin a deventâ, intal 2012, cjâfs grup ae Cjamare dai Deputâts (là che al è stât elet intal 2008, a dome 28 agns di etât).




Se al vignarà elet, ce impostazion pensial di tignî bande il guvier nazionâl sui acuardis Tondo-Tremonti e Serracchiani-Padoan?

O vin di tornâ a negoziâ chescj acuardis, parcè che o vin patide une penalizazion, tra contribuzion direte e chês altris misuris previodudis de leç di stabilitât, di plui o mancul un miliart e 800 milions l’an. Che al vûl dî 1500 euros par ogni citadin dal Friûl-Vignesie Julie, neonâts includûts. Cussì a son stadis di fat comprimudis la autonomie de Regjon, la specialitât e lis competencis, parcè che dut chest al impedìs di meti in cjamp i servizis pai citadins previodûts dal Statût. O soi pront a doprâ ancje lis manieris fuartis in cheste rinegoziazion cul Stât, par evitâ che il Friûl-Vignesie Julie al sedi ridot di fat a Regjon a statût ordenari.

Uti e abolizion des Provinciis: fasaraial une cuintririforme o une semplice manutenzion? Ce asset varano Friûl e Triest? Il Friûl varaial une rapresentance istituzionâl teritoriâl?

Magari cussì no, la struture dai ents locâi individuade di cheste riforme no sta impins. No esistin alore alternativis a riviodint dal dut la impostazion e l’asset. O partirìn gjavant la obligatorietât pai Comuns di aderî aes Uti e lis penalizazions relativis. Dopo, si à di vierzi un confront cui ents locâi, stant dentri di trê pilastris fondamentâi: il prin al è che l’asset istituzionâl al à di garantî ancje la rapresentazion des identitâts e des diviersis culturis dal teritori; il secont al è che si à di tornâ al principi democratic che a son i citadins a sielzi cui che ju à di guviernâ. Tierç, si à di movi competencis di une Regjon incentradore al teritori, lassant al centri dome la funzion legjislative e programatorie, trasferint ai Comuns la part aministrative.

Cualis politichis adotaraial pe tutele e pe valorizazion de lenghe e culture furlane e di chês altris minorancis linguistichis regjonâls? Sostignaraial l’ûs inte scuele e tai mass media, includude la television?

Midiant de lenghe e de storie dal propri teritori si cree e si manten vive une comunitât. Masse voltis i citadins de nestre regjon no san nancje che ce che al è sucedût intal lôr teritori. Lenghe e storie locâl a son fondamentâls, e midiant de scuele e dai mass media – e o pensi soredut ae Rai – a van disvilupadis.

Cemût vuelial rilançâ la economie e il lavôr? In particolâr, cualis politichis par fâ plui competitîf il manifaturîr furlan e par rindi plui trativis pai invistiments lis nestris zonis industriâls?

O vin di agjî su la pression fiscâl in ducj i setôrs di competence regjonâl, par esempli aplicant la fiscalitât di vantaç za previodude dal acuardi Tondo-Tremonti, e dopo fâ une disburocratizazion concrete. Il sportel unic pes aziendis, previodût par leç, nol è mai partît pardabon. O vin di semplificâ, parcè che i coscj burocratics pe imprese a son enormis. E dome la iniziative imprenditoriâl e cree ocupazion: cui che al pense di risolvi la cuistion dal lavôr cui amortizadôrs sociâi al fale. Chês a son misuris di emergjence. O vin di rindi convenient invistî in Friûl-Vignesie Julie par creâ gnûfs puescj di vore.

Cualis politichis proponial pal benstâ sociâl, tacant di chês pe famee e pe natalitât?

Pe natalitât e pes fameis o vin di pontâ in maniere decise sui servizis. Magari cussì no, a son pôcs e tant onerôs, pensìn ai asîi nît. In secont lûc, o vin di struturâ il sisteme fiscâl regjonâl a misure des fameis, duncje modulant i pês fiscâi sul numar dai components di un nucli familiâr. O soi cetant contrari ae politiche dai bonus. No crôt che a coventin e a gjavin risorsis a politichis seriis pe natalitât.

di Roberto Pensa

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +