Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. La viertidure domenicâl dai esercizis comerciâi e rive in Parlament

............


E torne a fâ discuti in Slovenie la viertidure domenicâl dai esercizis comerciâi: il dibatiment al devente ancje politic cu la procedure parlamentâr inviade dal deputât indipendent Andrej Čuš che e à presentade une gnove propueste di leç sul cumierç. L’argoment al è stât za ogjet di un referendum intal 2003, cuant che il 57,5 % (la afluence e je stade però dome dal 27,54%) al veve votât pe sieradure domenicâl des buteghis (fale cualchi ecezion e cun deroghis al oblic par un massim di dîs domeniis ad an). Čuš al è convinçût che la opinion publiche e sedi ancjemò a pro de sierade domenicâl des buteghis: prove a saressin ancje lis 5 mil firmis racueltis midiant di une petizion in linie.
La gnove propueste di Čuš, ce che e sarà la base par une discussion parlamentâr, e partìs propit dal referendum e e previôt un sisteme di turnazion des viertiduris des buteghis, che a varessin di restâ sieradis la domenie e intai dîs di fieste (fale par un massim di sîs domeniis/festîfs ad an). No varessin l’oblic di sierâ lis piçulis buteghis a conduzion familiâr (cuntune superficie di vendite massime di 200 metris cuadris), i esercizis comerciâi intes stazions di servizi su lis autostradis e superstradis/tangjenziâls, lis piçulis buteghis intai centris storics e tes areis e struturis turistichis.
La discussion parlamentâr, in graciis de poie dai parlamentârs dai partîts di coalizion SMC, DeSUS e SD e dal partît di oposizion NSi, e varès di scomençâ za a Novembar e, se a rivaran a un acuardi, e podarès jessi aprovade la gnove leç dentri dai prins mês dal 2018. La plui part dai partîts e stime che e coventi in efiets regolamentât in altre maniere l’orari di viertidure des buteghis, ma che la propueste di Čuš e vedi di jessi perfezionade e che si vedi di cjatâ l’acuardi cun ducj i puartadôrs di interès, dai comerciants, ai consumadôrs e ai lavoradôrs. De stesse opinion ancje il ministeri de economie che al voleve ocupâsi des modificazions necessariis al orari di viertidure dai esercizis comerciâi e che al evidenzie inte propueste di Čuš cualchi lacune impuartante.
Ancjemò prime che l’argoment al deventàs “politic”, la cuistion, simpri cjalde, e jere tornade, soredut intai ultins mês, al centri de discussion tra il sindicât dai lavoradôrs intai esercizis comerciâi, i comerciants plui grancj e la cjamare di cumierç che a àn provât a cjatâ un compromès che al podès sodisfâ dutis lis parts. Su la base de ultime propueste dal sindicât, lis buteghis a restaressin sieradis intai dîs festîfs, intant che di domenie a podaressin jessi viertis, ma ogni dipendent al lavorarès al massim dîs domeniis ad an. E, soredut, il so lavôr al varès di jessi retribuît in maniere adeguade: in chest sens il sindicât al à proponût une retribuzion di 100 euros par domenie (cumò, daûr dai calcui dal sindicât, al rive a plui o mancul 14 euros).
Cumò i comès a son paiâts 3,5 euros sporcs ae ore e a cjapin une paie mensîl al sporc di 609 euros (442 euros nets). Dome cu lis indenitâts e lis zontis al rive a svicinâsi al compens minim previodût par leç de Slovenie (la diference e à di jessi cuvierte dal datôr di lavôr). Un altri probleme, causât de carence di personâl, a son lis oris zontadis di lavôr che no vegnin recuperadis (cualchi dipendent al rive a lavorâ ancje par 26 domeniis ad an), ma contadis tant che straordenaris che a son paiâts pôc, come che al fos lavôr studentesc. Su la base dai dâts sul 2016 di Eurocommerce e Cjamare di cumierç slovene, publicâts dal cuotidian Delo, 39 aziendis comerciâls a varessin paiât 1,375 milions di oris straordenariis. I dipendents des aziendis comerciâls intal 2016 a jerin in totâl 81.660, e di chei 51.391 comès. Il 60% al à tra i 35 e 54 agns.
✒ Tjaša Gruden

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +